Dansk design skal være bæredygtigt

På den parisiske designmesse Maison et Objet skal dansk design sælges på bæredygtighed. »Hvis det skal give mening at skabe nyt design og kunsthåndværk i en verden, der er ved at svømme over af ting, skal man have noget på hjerte,« mener designeren Pil Bredahl.

En lampe lavet af hampefibre, der har groet svampe i, er noget af det, danske designere viser frem på designmessen i Paris.
Læs mere
Fold sammen

Man tager nogle hampefibre og planter svampe i dem. Når svampene høstes, efterlades et fleksibelt og blødt materiale. Af det former man en lampeskærm, som herefter hærdes i en specialbygget ovn.

Det er i forenklet form opskriften på designeren Jonas Edvard Nielsens MYX-lampe.

Den 100 procent bionedbrydelige lampe er blot et af de 28 bæredygtige produkter, der lanceres på den danske stand til den store designmesse Maison et Objet i Paris den kommende uge.

»Jeg mener, at bæredygtighed skal være et særlig vigtigt fokus i designernes og kunsthåndværkernes arbejde, fordi vi skaber produkter og forbrug. Udfordringerne på det miljømæssige, sociale og økonomiske område bliver ikke mindre i den kommende tid, og der vil derfor være et stigende behov for bæredygtige løsninger,« siger designeren Pil Bredahl, kurator for Danish Crafts Collection, som står bag den danske stand.

Danish Crafts Collection, der er finansieret af Statens Kunstfond og drevet af Kulturstyrelsen, har de seneste 14 år præsenteret dansk kunsthåndværk og design i udlandet, på messer og i eksklusive designbutikker som Moss og på MoMA i New York. Hvert år med forskelligt tema.

Føleværktøjskasser og kompost

I årets kollektion, der vises 5. til 9. september, er fokus altså bæredygtighed i bredeste forstand.

Designeren Nikolaj Steenfatt Thomsen har for eksempel skabt sit helt eget materiale af kompost, Impasto hedder det og kan bruges til lamper og andre produkter. Desuden har han lavet en læderstol, hvor læderet er hærdet naturligt efter gamle teknikker, som man oprindeligt har brugt til korsetter og rustninger.

En helt anden fortolkning af bæredygtighed står Rosa Tolnov Clausen for. Designeren har udviklet en metode, så blinde og svagtseende kan arbejde med tekstilproduktion af høj kvalitet. Til projektet har hun designet en særlig føleværktøjskasse, som væverne bruger.

Alexandra Winther Høeg har taget udgangspunkt i tanken om genbrug og lavet tasker og muleposer i denimstof fra brugte cowboybukser.

Selv om det måske kan lyde som nicheprodukter, der er langt fra at blive sat i masseproduktion, er der stort potentiale i at tænke bæredygtigt inden for den i forvejen verdenskendte danske designtradition, mener Pil Bredahl.

»Danish Crafts Collection er et stærkt brand i den internationale designbranche, og netop fordi dette brand er kendt og respekteret i både kunsthåndværkmiljøet – og bestemt også i den mere kommercielle del af designbranchen, ligger der et stort potentiale for den enkelte designer og kunsthåndværker i at deltage i kollektionen. Med årets kollektion får Danmark og de danske designere vist verden, at vi er gode til at arbejde med forskellige indgangsvinkler til bæredygtigt design, som uden tvivl er fremtiden for designfaget verden over. Derfor mener jeg også, at den masseproducerende del af designbranchen kan blive inspireret af de mange forskellige løsninger, som designerne i kollektionen byder på,« siger hun og tilføjer:

»Hvis det skal give mening at skabe nyt design og kunsthåndværk i en verden, der er ved at svømme over af ting, skal man have noget på hjerte.«

Bæredygtighed på skoleskemaet

Det giver god mening at satse på bæredygtighed, hvis man vil tiltrække sig international opmærksomhed inden for dansk kunsthåndværk og design, mener Mathilde Aggebo, institutleder på Institut for Bygningskunst og Design på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering.

»Isoleret set er kunsthåndværk selvfølgelig ikke et så stort felt, at det kommer til at ændre vores CO2-forbrug, men det nytter alligevel noget at sætte en dagsorden. Design har evnen til at forføre. Det taler til vores sanser og er på den måde velegnet til at snige en dagsorden som bæredygtighed ind i debatten. Dansk design har et stærkt brand, som man internationalt holder øje med. I det lys er det også flot, at Danish Crafts Collection bruger sit gode solide brand til at gå ud i det internationale samfund og siger, at det her er en dagsorden, I skal være opmærksomme på.

Bæredygtighed er også et område, man har meget fokus på, når kommende designere skal uddannes, fortæller Mathilde Aggebo.

»Alle designstuderende hos os skal have viden om bæredygtighed. Vi har netop omstruktureret hele vores uddannelse og fået nye studieordninger, og her er bæredygtighed et helt centralt tværfagligt emne på bacheloruddannelsen.«