Dansk computerspil triumferer ved BAFTA-uddeling

Det danske spil INSIDE vandt imponerende fire priser ved BAFTA prisuddelingen i London aften torsdag. Spillet har sat en milepæl for dansk spilkunst, siger DFI’s direktør, Henrik Bo Nielsen.

Det danske spil INSIDE fra Playdead vandt fire priser ved torsdag aftens BAFTA-uddeling. Foto: PR. Fold sammen
Læs mere

Det danske spilstudie, Playdeads, nye spil, INSIDE, vandt imponerende fire priser og var nomineret i yderligere tre, flere end noget andet spil, da BAFTA priserne for årets bedste spil torsdag aften blev uddelt i London. Det oplyser Det Danske filminstitut i en pressemeddelelse.

DFIs direktør, Henrik Bo Nielsen, var til stede ved prisoverrækkelsen og er begejstret.

»Vi har meget at glæde os over, når et dansk spil bliver anerkendt og hyldet rundt om i verden,« siger han.

»Selvom INSIDE konkurrerer med spil med langt større budgetter, står det distancen i kraft af en høj kunstnerisk kvalitet og integritet kombineret med en sjældent kompetent udførsel. Det har sat en milepæl for dansk spilkunst og fire BAFTA Awards er en meget smuk manifestation.«

INSIDE vandt priserne for »Best Game Design«, »Artistic Achievement«, »Narrative« og »Original Property« – og var desuden nomineret i kategorierne »Best Game«, »Audio Achievement« og »Music«.

»INSIDE« udkom i 2016 til Xbox One, Steam (PC) og Playstation 4. Spillet er bl.a. støttet af DFI / Spilordningen og MEDIA.

Berlingske kårede spillet til Årets bedste i 2016.