Danmark, en nation af hashhoveder og smykketyve?

I tidens malstrøm af nyheder har de fleste sikkert allerede glemt essensen. Men det er altså ikke mere end et par måneder siden, at Danmarks fremtid så kulsort ud. Ja, spørgsmålet var faktisk, om vi overhovedet havde nogen.

På det tidspunkt var der ikke det medie i verden fra The New York Times til Jerusalem Post, der ikke havde skrevet om den såkaldte »smykkelov«.

Herhjemme var kommentatorer og såkaldte »brandingeksperter« hurtige på aftrækkeren. Selv om loven ikke havde kostet en flygtning ét eneste smykke, havde Danmarks omdømme ude i den store verden alligevel lidt uoprettelig skade.

Danmark var blevet en udskammet nation af smykketyve, og det hele kulminerede, da selveste The Guardian fremstillede vores statsminister i nazilignende uniform og Venstre som et af de sandsynligvis dummeste politiske partier i Verden.

Siden da er der så ikke sket så meget. Vi er vist stadig på landkortet som en selvstændig nation, og resten af verden køber stadig vores bacon, LEGO og vores øl. Og nu åbenbart også vores musik.

For netop som man gik og troede, at vi lige så godt kunne pakke sammen og aldrig vise os uden for egne grænser uden at blive mødt med spontan hånlatter, så brager et af nationens egne børn, Lukas Graham, igennem lydmuren og erobrer alverdens hitlister med nummeret »7 Years«.

Tårer forvandles til jubel. Kommentatorer og »brandingeksperter« er atter hurtige på aftrækkeren. Den »uoprettelige« skade er nu på mirakuløs vis blevet rettet op. Lukas Graham er den perfekte ambassadør for Danmark og nu vil millionerne rulle ind til ham og ikke mindst til dansk musik og kultur som eksportvare.

Alle klapper og jubler – lige indtil Graham i et interview til CNN kommer til at sige, at hver tredje dansker jævnligt ryger pot eller hash.

Fejlen bliver hurtigt rettet – det er altså kun 2,7 procent – men æv, nu gik det ellers lige så godt.

Hvad kan vi så lære af alt dette? Mest af alt nok, at det meget sjældent er andre end os selv, der tror at ovenstående »sager« – positive som negative – betyder noget dybere for vores omdømme ude i den store verden.

For det første er et mindretal af klodens indbyggere, der overhovedet kender Danmark og ved, hvor vi er placeret på et landkort. For det andet kan det da godt være, at de drikker Carlsberg og synger med på omkvædet af »7 Years«, men helt ærligt – de er da fløjtende ligeglade med hvor sangeren og drikkevarerne kommer fra.

Det er dumt at ryge og stjæle – men reelt betyder det i lange løb intet for vores renommé.