Dagens hotte navne

Cate Blanchett. Hun har ingen erfaring med at instruere og har aldrig stået i spidsen for et professionelt teater. Alligevel virker Cate Blanchett som det helt rigtige valg til posten som kunstnerisk direktør for Sydney Theatre Company.

Den Oscar-vindende skuespillerinde har nemlig sine kontakter i orden, og det har allerede vist sig at være millioner værd. Hendes gamle ven, Georgio Armani, der også er en verdenskendt designer, har således doneret en kæmpe kontant pengesum. Samtidig skal Armani lave kostumer til flere af de kommende stykker. Hvem sagde, at det var vigtigt at netværke?

Anna Nichole Smith. Selvom den tidligere model efter sigende døde af en overdosis i februar, har statsadvokaten i Californien, Jerry Brown, genoptaget undersøgelse af Anna Nichole Smiths dødsfald. I sidste uge fik hendes psykiater, doktor Khristine Eroshevich, sit hus ransaget, og det er tilsyneladende bare starten på en gigantisk undersøgelse af pillemisbruget. Ved en pressekonference fredag, sagde Jerry Brown, at alle de stoffer, der blev sporet i modellens blod, udgik fra den samme californiske klinik. Desuden blev ikke færre end 600 piller fundet i hendes hotelsuite. Heraf var 11 forskellige slags udskrevet på recept af doktor Eroshevich.

Gustav Mahler. Vi kender alle de upopulære autografer, som grafittikunstnere efterlader på husmure og gavle. Navnet på den afdøde rapper, Tupac, er en af de hyppigste signaturer, men nu har et andet navn meldt sig i gadekunsten. Navnet er Gustav Mahler, og det er set i både USA, England og Australien. Kunsttidsskrifter og lokalaviser undrer sig. Hvilken 23-årig lømmel har fundet på at bruge navnet fra en østrigsk komponist og dirigent, der døde i 1911? Hvordan har han fået spredt sin signatur over tre kontinenter? Og hvad har senromantisk musik at gøre med spraydåser og tacs? »Måske er det bare det endegyldige bevis for at grafitti også er højkultur? Måske er det en meta-kritisk kommentar til forfølgelse af gadekunsten verden over?« foreslår en leder i den canadiske avis The Torontoist.