Da kronprinsen stod af toget på Vester Fælledvej

Den 3. juli åbner den nybyggede Carlsberg Station, som afløser Enghave Station.

Jernbanestationen Vester Fælledvej set fra vest ind mod byen. Ejendommen i baggrunden ligger på Enghavevej mellem Ingerslevsgade og Sønder Boulevard. Foto fra 1911, John Poulsen: Byens baner. Fold sammen
Læs mere

Det tog længere tid end beregnet at få Københavns nye hovedbanegård gjort færdig. I foråret 1910 håbede den radikale trafikminister, at han kunne være vært for en festlig indvielse af banegården den følgende sommer. Men nej, inden man kom så vidt, havde Venstre overtaget regeringsansvaret, og på skift havde både tømrerne og brolæggerne været i strejke. Tiden gik, og det blev både sommer og efterår, før indvielsen kunne foretages den sidste dag i november.

Nogen minderig fest blev det ikke, selv om tusinder af københavnere var ude for at se, hvad de havde fået for pengene. De fleste syntes, at det var i underkanten af, hvad man kunne forvente. En klam tåge havde lagt sig over byen, og der var alt for få stole til de mange indbudte gæster. Man ser det for sig.

Frederik VIII havde meldt afbud, og det blev derfor i stedet kronprins Christian, som i højtidelige vendinger udtrykte håb om, at forbindelsen mellem hovedstaden og provinsen og mellem Danmark og udlandet ville blive stærkere – og med dette håb erklærede han Hovedbanegården for åbnet.

Det første tog afgik uden forsinkelse præcis klokken kvart over 3, og kronprinsen påtog sig selv at give signal med et pift i fløjten. Så begyndte særtoget med de mange honoratiores om bord at sætte sig i bevægelse, men en lang køretur blev det nu ikke. Ved Vester Fælledvej, som var den første station på ruten, ventede kongehusets kareter, og kort tid efter var kronprinsen og de øvrige gæster tilbage ved udgangspunktet, hvor champagnen i mellemtiden var åbnet.

Kronprinsen blev året efter konge, og det var han i samfulde 35 år. Men det er tvivlsomt, om han nogensinde igen prøvede at stå af toget ved Vester Fælledvej. For ser man bort fra Carlsberg og Vester Fængsel og i nogen grad kirkegården, var denne del af Vesterbro endnu temmelig tyndt befolket. Der var sandt at sige ikke meget at komme efter.

Men det ændrede sig efter Første Verdenskrig, for i takt med at bydelen voksede, fik stationen ved enden af Sønder Boulevard stigende betydning. Billetsalget foregik ganske vist i en primitiv træbarak, der var opført i al hast og tænkt som en kortvarig løsning, og det fortsatte man med de næste 75 år.

I 1985 blev den revet ned og erstattet af en mere tidssvarende stationsbygning, men det fortælles, at den blev solgt pind for pind og fik et efterliv i et sommerhusområde sted i Nordsjælland.

Kvart million bajere ud på skinnerne

Allerede 50 år tidligere, da der kom S-tog på strækningen mellem København og Valby, havde Vester Fælledvej station skiftet navn til Enghave. Det var midt i 1930erne, og nu var også de yderste kvarterer på Vesterbro blevet beriget med et utal af etageejendomme og erhvervsbygninger. Hele området omkring stationen var blevet en heksekedel, hvor folk dagligt strømmede til og fra toget, og så skete der igen noget nyt. Ledelsen på Carlsberg så nemlig gerne, at der blev lagt jernbanespor ind på bryggeriets område, således at tungt læssede godsvogne fra tappehallen kunne køre direkte ud i den tørstende verden.

En aftale med DSB blev bragt på plads, og ved bryggeriets 90 års fødselsdag i 1937 kørte den første vognstamme med en kvart million bajere ud på skinnerne fra station Hof, som den i folkemunde kom til at hedde.

København havde nu også fået en ølbanegård, og selvfølgelig var der vittige hoveder, der ved billetlugen ikke kunne nære sig for at bede om en enkelt til Carlsberg. Men det var umuligt. Til gengæld kunne man fra Enghave station kigge gennem hegnet ind i det forjættede land, hvor oceaner af øl lå på flaske, og det har utallige rejsende gjort gennem årene.

Men nu er også den fornøjelse forsvundet. Det flydende rav springer ikke længere fra kilderne i Valby Bakke, ølbanegården med station Hof er væk, og den store tappehal er revet ned. Kun minderne er tilbage, men de bliver trods alle disse bedrøveligheder holdt i hævd.

Søndag den 3. juli får stationen, hvor kronprinsen i sin tid stod af toget, og som først hed Vester Fælledvej og bagefter Enghave, igen et nyt navn. Den kommer selvfølgelig til at hedde Carlsberg. Og nu kan vittige hoveder få deres lyst styret.