Da Kim Kardashian West tog 6.000 selfies på fire dage

Ud over at være hustru til rapperen Kanye West og begå sig som en af realityverdenens megastjerner har Kim Kardashian West en ufattelig evne til at forundre og fascinere.

Forleden læste jeg, at hun på en firedages ferie havde taget ikke færre end 6.000 selfies. Fraregnet søvn og de efter sigende 120 minutter(!), hun hver dag bruger på sin morgenrutine, gav det rundt regnet to selfies i minuttet, hele ferien igennem.

Det er for det første en imponerende bedrift og for det andet meget sigende for den tid, vi lever i. Men det giver ingen mening at latterliggøre, at hendes smartphone var på overarbejde i ferien.

Det er langt mere interessant at kigge på alt det omkringliggende, der gør, at vi langt oftere peger linsen mod os selv end ud mod verden.

Selvportrætter har eksisteret siden fotografi-entusiasten Robert Cornelius benyttede sig selv som motiv i 1839. Men det var først for 10-12 år siden, at selvportrætter fik kulturel og social relevans og blev noget, vi diskuterede.

Motoren bag selvportrætterne var det første store sociale fællesskab, kaldet MySpace. At have en profil på det sociale netværk krævede selvfølgelig et profilbillede, og så var det ud med kameraet i strakt arm og linsen peget ind mod en selv.

Selfien tog til i vindstyrke, da Apple i iPhone 4 i 2010 satte et kamera på fronten af telefonen og ikke blot bagpå. Således havde den to kameraer, og man kunne nu nyde synet af sig selv, mens man stillede skarpt.

Det folkelige gennembrud for selfien kom selvfølgelig med selfie-sticks; halvanden meter lange anordninger med hvilke man holder sin telefon ud fra kroppen, og dermed selv bliver motiv på samtlige feriebilleder uden at skulle spørge andre, om de vil hjælpe med forevigelsen.

Selfies er ikke kun forbeholdt de unge. Til Nelson Mandelas begravelse blev Helle Thorning-Schmidt så grebet, ikke af stemningen men af sine sidekammerater David Cameron og Barack Obama, at hun måtte forevige det i en selfie. Et par år forinden havde den japanske astronaut Aki Hoshide skudt den måske mest avancerede selfie nogensinde, mens han svævede rundt uden for den internationale rumstation, ISS. Ja, selv paven har været med på et af de moderne selvportrætter. Det endelige, sproglige blåstempel kom, da Oxford Dictionary kårede ordet »selfie« til »Word of the Year 2013«.

Selfies er interessante, fordi de er bittesmå indblik i et andet menneskes liv. Portrætter har tidligere været forbeholdt professionelle fotografer, men selfies har demokratiseret genren og gjort den til den vel nok mest populære og udbredte i fotografiets historie.

Selfies er resultatet af muligheden for at dokumentere en følelse eller en reaktion. Susan Sontag sagde, at kameraet gør alle til turister i andre menneskers virkelighed. Og i mine øjne er det vigtigste ved selfies ikke, at man fotograferer sig selv. Det er snarere, at andre får mulighed for at følge med. En selfie får nemlig først reel funktion, når den bliver delt med andre.

De sociale medier har gjort, at vi og særligt den yngre generation danner fællesskaber på nye måder. Det er ikke nødvendigvis et krav, at man fysisk skal opholde sig i samme rum for at være sammen. Til det formål tjener selfien som check-in-funktion, der siger »her er jeg«, og som samtidig kan give udtryk for dagens humør: »Jeg er glad, jeg er ked af det, jeg savner dig.«

Og selvom det kræver både forståelse og accept at sætte sig ind i de yngre generationers måder at interagere på, bør det også være åbenlyst for enhver, at de midlertidige virtuelle fællesskaber før eller siden forgår og erstattes af fysiske fællesskaber, hvor menneskelige relationer driver værket.

Jeg er overbevist om, at selfies er noget, alle vokser fra.

Selv Kim Kardashian West.

Og når den tid kommer, sker det ganske naturligt, at man løfter blikket fra skærmen og retter blikket og kameraet ud mod verden i stedet for ind på en selv.

Først når vi tør dyrke udsynet, opnår vi det sande indblik.

Kim Kardashian releases a photo on Instagram with the following caption: »Bathroom selfie right before Pablo hits the stage«. Photo Credit: Instagram *** No USA Distribution *** For Editorial Use Only *** Not to be Published in Books or Photo Books *** Please note: Fees charged by the agency are for the agency’s services only, and do not, nor are they intended to, convey to the user any ownership of Copyright or License in the material. The agency does not claim any ownership including but not limited to Copyright or License in the attached material. By publishing this material you expressly agree to indemnify and to hold the agency and its directors, shareholders and employees harmless from any loss, claims, damages, demands, expenses (including legal fees), or any causes of action or allegation against the agency arising out of or connected in any way with publication of the material. Fold sammen
Læs mere