Da Amanda blev forført af en af nyere tids største danske bedragere

En kærlighedshistorie med en rigmand og røverhistorier er rekonstrueret i en nyskabende film. I hovedrollen viser Amanda Kastrup, hvordan hun som enlig mor fra Hvidovre levede med et menneske, som reelt ikke eksisterede.

Hun tvivlede ikke på nioget tidspunkt på alle hans historier. I dag kan Amanda Kastrup se, hvordan »luftkastellet« Casper var lynende intelligent og hurtig til at fastholde sin historie og den persona, han havde opdigtet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen

Det er snart seks år siden, at Amanda Kastrup mødte Casper for første gang. Det var lige her på Københavns Hovedbanegård mellem spor 11 og 12. Hør lige, hvad hun i dag husker om minutterne inden mødet:

 

Det blev begyndelsen på et forhold til Casper med efternavnene Ludvig Christian Kastrup Augustinus, som inden mødet havde skrevet til Amanda på Facebook.

Nogen kan sikkert huske Amandas stemme og at have hørt, at den syv år ældre Casper efterfølgende flytter ind i hendes lille lejlighed, og at hans intrigante venner og familiemedlemmer langsomt fletter sig ind i 25-årige Amandas liv.

Lyder det fra Amanda i filmen

»Jeg hedder Amanda Kastrup. Og det her, det er min historie.«


Det fortalte Amanda tilbage i 2013 i podcastkollektivet Third Ears lydfortælling »I et forhold med…«.

Nu er hun tilbage på selvsamme perron, fordi historien har fået nyt liv i filmen »En fremmed flytter ind«, der foregår i et krydsfelt mellem dokumentar og fiktion.

De, der har lyttet til Third Ear-podcasten, kender allerede den dramatiske afslutning på Amandas historie. Vi venter dog lidt endnu med at røbe, hvordan det kærlighedsfulde forhold udfolder sig.

Tillid til et andet menneske

Det genkalder ikke nogen nævneværdig følelse hos Amanda at være tilbage på perronen, hvor S-togene kører fra. Hun har været der adskillige gange siden, lyder det fra kvinden, der er uddannet pædagog, men i dag sælger fisk fra sin online fiskebutik.

Forholdet til Casper varede omkring 100 dage henover nytåret 2011/2012. De blev brugt på hjemmeaftener i Hvidovre, nytårsaften på Skodsborg Kurhotel, som Caspers familie angiveligt ejede, og på en solrig ferie drønende rundt i en cabriolet.

Casper elskede Rasmus Seebachs sang ‘Millionær’ , og den blev hørt for fuld udblæsning i bilen, da han og Amanda var på ferie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Made in Copenhagen.

Den rigtige Casper er ikke med i filmen, men spilles af skuespilleren Esben Dalgaard.

Amanda har sagt ja til at udbasunere sin historie, som andre nok ville være bitre over at fortælle, først i en podcast og nu på det store lærred, fordi hun har stor tillid til filmens to manuskriptforfattere.

De to er Third Ear-manden Krister Moltzen, der tilbage i 2013 optog 30 timers lydmateriale om Amandas forhold med Casper til podcasten, og filmens instruktør, dokumentarist Nicole N. Horanyi, som sammen har brugt et år på at lave fortællingen til levende billeder.

Den store tiltro, som Amanda har haft til manuskriptforfatter og instruktør, havde hun også til Casper, som forførte hende.

»Jeg har efterrationaliseret på det i mange år nu, og jeg bliver ved med at nå tilbage til den sandhed, at for at møde et andet menneske og blive forelsket, er du nødsaget til at have tillid. Tillid er nøglen til en relation. Og ellers sker der ikke noget i et møde,« siger Amanda, der i dag hverken føler sig naiv, eller at hun burde have handlet anderledes.

»Med de sociale medier i dag er vi alle sammen på en eller anden måde fiktive i for eksempel vores facebookunivers. Her vælger vi selv ud af en masse informationer om os selv, hvilke vi vil dele og lægge ud på nettet. Så vi konstruerer os selv på en måde på nettet. Så chancen for at blive forført på nettet er gigantisk. Alle kan blive forført,« siger Amanda.

Det er netop det at blive forført af et andet menneske, som instruktør Horanyi har forsøgt at skildre i dokumentaren.

Instruktør Nicole N. Horanyi

»Han er et stykke fiktion. Mit perspektiv var Amandas rejse igennem at blive forført.«


Nerven i Third Ear-podcasten er spændingen om, hvem Casper er. I filmen er præmissen en anden, fortæller instruktøren.

»Jeg havde ikke haft lyst til at blive klogere på Casper. Man skal nemlig ikke beskæftige sig særligt længe med ham, før man finder ud af, at han er et stykke fiktion. Mit perspektiv var Amandas rejse igennem at blive forført. Og publikum skal sidde tilbage med følelsen: Kunne det have været mig?«.

De spørgsmål, som folk måske har haft efter at have hørt »I et forhold med…«, har Nicole N. Horanyi brugt som en aktiv del i optagelserne. Undervejs bryder instruktøren derfor ind i scener og stiller opklarende spørgsmål til Amanda.

»Folk er rimelig konservative, når det kommer til, hvad dokumentar må være og kan«

Der har været nogle benspænd i at lave podcast-fortællingen til levende billeder, fortæller filminstruktøren.

Artiklen fortsætter under filmens trailer.

»Krister arbejder hovedsageligt med interview i sine podcast. Og de film, jeg laver, er ikke interviewbåret. For det andet er historien sket, og jeg har kun filmet historier, hvor de sker foran kameraet«.

De to blev enige om at rekonstruere Amandas historie med de centrale personer i historien, som skulle spille sig selv i filmen - altså bortset fra Casper.

Nicole N. Horanyi fortæller, at scenerne blev optaget på de virkelige locations, med de virkelige rekvisitter og tøjet, som de havde på dengang.

Filmen rummer desuden et såkaldt dokumentarisk metalag, hvor de medvirkende har måtte bryde ud af en scene og kommentere på begivenhederne, når de var ved at optage.

»Den skulle have noget ægte over sig. Derfor begyndte kameraet at rulle lidt inden og efter, vi skød scenen, kun Esben havde replikker, og de andre havde hverken set manus eller fået replikker. Amanda og de andre skulle blot være sig selv og reagere på Esbens skuespil,« siger Nicole N. Horanyi.

Instruktøren fortæller her, hvordan hun under de seks uger lange optagelser genskabte en ramme, så Amanda kunne finde tilbage til erindringen og arbejde med den i en slags nutid og på den måde udkomme autentisk i filmen:

 

Dokumentargenren lider under konventionelle tanker. Det mener Horanyi, som derfor har valgt at udfordre genren i hendes til dato største film.

»Folk er rimelig konservative, når det kommer til, hvad dokumentar må være og kan. Så jeg er sindssygt nervøs for, hvordan folk får det med, at jeg blander fiktion ind i dokumentar,« siger instruktøren, hvis første dokumentarfilm The DeVilles også var en form for iscenesat dokumentar, som fik kritik i form af folk, der ikke mente, det var dokumentar. I filmen portrætteres et kompliceret forhold mellem en burlesque-stripper og en punkrocksanger i USA.

P1s filmkritiker Per Juul Carlsen har ikke set denne kombination af dokumentar og fiktion i dansk film før, som Horanyi har benyttet sig af i »En fremmed flytter ind«.

»Det er en spidsfindig hoppen frem og tilbage mellem dramatisering af begivenhederne og klassisk dokumentar. Det er en leg, jeg ikke har set før,« siger han og fortsætter:

»Når det fungerer rigtig godt, har det selvfølgelig noget at gøre med, at Amanda Kastrup er villig til at kaste sig ud i det her med hud og hår og ikke holde sig tilbage. Og vi kommer et lag længere ned i Amandas historie ved at se hende optræde som sig selv i hovedrollen,« siger filmkritikeren.

 

Hvem er Casper?

I dag kan Amanda huske dengang telefonen ringede en vinterdag i begyndelsen af 2012. Opkaldet fra hendes bank blev starten på en tidages choktilstand hos Amanda.

Casper var nemlig ikke den, som han udgav sig for at være. I virkeligheden var han en svindler. Og ikke bare en fupmager, men en af nyere tids største bedragere. Der nu også havde snydt hende for en masse penge.

Amanda Kastrup

»Selvom jeg kiggede ham i øjnene og tilbragte 100 dage sammen med ham, kunne han stadig svindle mig.«


MTV-vært, afhoppet HA-rocker, søn af den danske racerkører Thorkild Thyrring, dykker for Greenpeace, sushi-kok, officer i Søværnet samt bedste ven og manager for Metallica-trommeslageren Lars Ulrich. Det er blot et udpluk af aliasser, som Amandas rigsmandskæreste også har haft, og som efterfølgende er blevet afsløret i både medier og i de lokalsamfund, han forsøgte at snyde.

Bag dem stod nordjyden Casper Rieper-Holm.

Det kan ikke tælles på to hænder, hvor mange gange Casper Rieper-Holm er blevet dømt for svindel. Han har været på forsiden af aviser efter sine fupnumre, som han igennem det meste af livet har udsat andre for både herhjemme og i udlandet.

Men dengang Amanda Kastrup forelskede sig i manden, tvivlede hun ikke på noget tidspunkt på alle hans dækhistorier. Amanda fortæller, at hun nu kan se, hvor lynende intelligent og hurtig han var til at fastholde sin historie og sin persona, han havde opdigtet.

Hør Amanda give et eksempel på en undren hun havde omkring hans telefon, og hvordan den erfarne bedrager Rieper-Holm fik hende på andre tanker med en hurtig løgn:

 

I filmen møder vi også andre personer, der er blevet snydt af Casper Rieper-Holm.

Casper kom i 1998 forbi Voergård Slot i Nordjylland, da han som rigmandssøn gerne ville støtte slottet økonomisk, fordi hans familie tidligere havde været på slottet. Det fortalte han dengang godsforvalteren Hans Jørgen Kaptajn.

Bjarne Stenbæk er en anden, der i filmen husker tydeligt, hvordan han som daglig leder i håndboldklubben Slagelse FH blev ført bag lyset. For den storinvestor, der var barnebarn af en af USAs rigeste mænd og nu ville redde klubben for konkurs i 2009, overførte alligevel ikke de 1,5 millioner til klubben, som han havde lovet.

Casper Rieper-Holm forsvandt ud af håndboldhallens bagdør, ligesom han forsvandt ud af Amandas liv.

»Han var jo et luftkastel, jeg forelskede mig i. Det var lidt ligesom at prikke hul på en ballon. Puf! Så var han der ikke mere og eksisterede ikke længere. Da han gik ud af min dør, blev han til en ny figur,« svarer Amanda til, hvorfor hun ikke endte med en dyb kærestesorg.

Sorgen kom heller ikke, fordi der ikke findes en kerne af Casper Rieper-Holm, som hun kunne savne.

»Han er en slags drømmemand, der går ind i folks liv, ligegyldigt om det er mænd eller kvinder og aflurer, hvad deres drømme er. Og når han har gjort det, bliver han dine drømme,« siger Amanda, der ikke tror, at han som menneske består af nogle faste karaktertræk ligesom hende selv:

»Når jeg står op om morgenen, er jeg - ikke morgensur, men stille. Og det er ligegyldigt, hvor du placerer mig i verden, eller hvem du sætter mig sammen med. Så er jeg stille om morgenen«.

Amanda havde ikke været en del af filmen, hvis hun skulle spille overfor den rigtige Casper. Det havde også været en helt anden film, fortæller hun.

Hun har dog selv spurgt i forbindelse med filmen, om Casper Rieper-Holm ville se og kommentere på filmen. Men de forskellige anklager mod ham i filmen, har han Ifølge sin advokat ikke haft lyst til at kommentere på.

Da kærlighedshistorien med Amanda og drømmefyren Casper sluttede, var det efter en kortvarig choktilstand en Amanda, der ikke »kunne andet end at grine«. Og hun har aldrig følt sig som et offer. Tværtimod blev hun trukket ud af sin »comfort zone« og de stille og rolige rammer som enlig mor i Hvidovre.

Mødet har derfor fået hende til at turde mere og ikke være så bange. Og hvis hun møder sin ekskæreste Casper igen, så vil hun bare sige »pænt hej«.

 

»En fremmed flytter ind« har premiere den 14. september i hele landet.

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra Casper Rieper-Holm, men hans advokat har ikke kunne nå at kontakte sin klient inden deadline.