Det var under en middag, ideen om en fortælling fra dengang, Lise Nørgaard var barn og ung, for alvor blev formuleret. Inden aftenen var omme, havde den dengang 60-årige journalist og forfatter skrevet et enkelt ord på sin papirserviet: »Matador«. Historien skulle nemlig handle om magtforholdet i en lille by, der blev ændret af de nye tider.
Det var meningen, at »Matador« skulle have været en roman. Det var i hvert fald, hvad Lise Nørgaard selv havde i tankerne. Men det kom instruktøren Erik Balling fra Nordisk Film for øre, at Lise Nørgaard havde en historie inde i hovedet. Han var på udkig efter en populær afløser til lørdagsserien »Huset på Christianshavn«, der efter 96 afsnit sang på sidste vers. Og han fik hende overtalt til at forvandle materialet til en tv-serie i stedet for. På det tidspunkt havde Lise Nørgaard været ophavskvinde til både satiriske romaner samt radio- og tv-dramatik, blandt andet afsnit til »Huset på Christianshavn.« Men at hun skulle gå hen og skrive det, der må betegnes som den mest populære danske tv-serie nogensinde – i hvert fald blandt danskerne – var der ikke nogen, der vidste.