Da 4.a fra Tarm Skole kom til klassisk i København

»»Star Wars« var det bedste, lød det samstemmende fra 4. a fra Tarm skole, der sammen med næsten 6.000 andre skoleelever fra Ringkøbing-Skjern Kommune var til koncert i DR Byen.

Så skal der tages billeder - 4.a i aktion med mobiltelefonerne. De pink badges med klasselærerens telefonnummer, har forældrene bidraget med. For hvad hvis deres børn nu blev væk i København. Foto: Simon Skipper Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klokken var halv seks fredag morgen, da 24 elever fra 4.a på Tarm Skole i Vestjylland satte sig i bussen og begav sig ud på den fem timer lange køretur til København.

Og de var ikke alene. Næsten 6.000 skoleelever fra 2.-9. klasse i Ringkøbing-Skjern Kommune drog torsdag og fredag – i flere end 100 busser – tværs over landet for at opleve noget, de færreste havde prøvet før.

Nemlig en klassisk koncert med et stort symfoniorkester i den berømte arkitekt Jean Nouvels smukke koncertsal i DR Byen. Og når de nu alligevel var af sted, blev der også lige tid til en tur i Planetariet, Eksperimentariet, Nationalmuseet, Søfartsmuseet i Helsingør, Den Blå Planet, eller hvad der nu var stemning for i de enkelte klasser. De ældste elever fik også prøvet at lave nyheder i DR Byen sammen med bl.a. vært på TV-avisen Erkan Özden.

Megaudflugten, der har været under forberedelse i snart et år, er led i DR Musikariets store projekt »Ind til musikken«. Det vil med støtte fra bl.a. fra A.P. Møller Fonden over en treårig periode give ca. 75.000 danske skolebørn, der vokser op langt fra symfoniorkestre og koncertsale, mulighed for at møde den klassiske musik og et stort symfoniorkester i nogle af de ypperste omgivelser, der findes til netop det formål.

30.000 børn fra Sjælland og Fyn har allerede været i København, og nu kom turen til Ringkøbing-Skjern, hvor kulturudvalgsformand Kristian Ahle (V) har taget imod tilbuddet med kyshånd.

»Vi vil frygtelig gerne give vores elever den kæmpe oplevelse, det er at komme til koncert i DRs fantastiske sal. Det er ikke sådan, at vi ikke har kultur i Vestjylland, men vi har jo ikke de sale, som de har i København. Boxen i Herning er ligesom noget lidt andet,« siger han.

»Derfor sagde vi også straks, at skal vi af sted, skal vi gå all in og give alle kommunens elever tilbuddet – undtagen de allermindste, som i stedet får besøg af Hr. Skæg, mens vi er væk.«

Med på beatet

»Kultur fra kant til kant« har været kommunens arbejdstitel på projektet, som har kostet ca. tre mio. kroner ud over de lærertimer, de enkelte skoler har investeret. Mange penge, men ud over ønsket om at give børnene en stor oplevelse ligger der da også mere langsigtede overvejelser bag, understreger Kristian Ahle.

»Vi har en vision om at øge bosætningen i vores kommune. Bl.a. vil vi meget gerne, at de af vore unge, der rejser til København eller Aarhus for at uddanne sig, også ser Ringkøbing som en positiv mulighed, når de om nogle år skal vælge, hvor de vil slå sig ned,« siger han.

»Vi håber, at vi med det her »stunt«, hvor vi bringer så mange børn til København og tilbage igen på en enkelt dag, kan bidrage til at nedbryde fordommen om, at der er en verden til forskel på København og Ringkøbing.«

Med i det samlede projekt er da også dels en aftale om, at musikere fra DR SymfoniOrkestret besøger Vestjylland med koncerter og workshops. Dels at Ringkøbing-Skjern og 1.700 af de ældste elever torsdag aften var vært ved, hvad Kristian Ahle kalder »et brag af en koncert« på Rådhuspladsen i København med professionelle musikere, bl.a. trommeslageren Kresten Osgod, Hymns from Nineveh, Vampire Blow og den unge jazzsangerinde Andrea Oehlenschlæger, der alle har deres rødder i det vestjyske.

»Så vi kan fortælle, at vi i Vestjylland også er med på beatet,« som kulturudvalgsformanden udtrykker det.

Børnene vil efterfølgende lære at spille selv

Klokken lidt i 11 ankommer de første busser til DR Byen. På ganske kort tid forvandles det tyste koncerthus til et kaotisk mylder af børn, der tydeligvis trænger til at få rørt lemmerne efter den lange rejse.

»Det her er det største arrangement, vi endnu har haft,« siger koncerthuschef Leif Lønsmann.

»Vi har fra begyndelsen lagt vægt på, at Koncerthuset også er børnenes. Og at den store musik også tilhører de små. Jeg er selv vokset op på landet og anede ikke, hvad et symfoniorkester var, før jeg begyndte at studere i København.« Han glæder sig over, at foreløbige evalueringer viser, at de børn, der har deltaget i DR Musikariets aktiviteter, gerne vil komme tilbage.

»Nogle af dem inviterer sågar deres forældre og bedsteforældre med og introducerer dem hjemmevante til Koncerthuset. Flere af børnene har også efterfølgende meldt sig til musikskolerne for selv at lære at spille,« siger han.

4.a har fået plads på de allerforreste rækker lige foran orkestret, og der bliver snakket ivrigt og filmet med mobiltelefonerne, mens de venter på, at salen bliver fyldt, og koncerten kan gå i gang.

I de seneste uger har de haft travlt med at forberede sig på turen. Fra DR Musikariet har skolerne modtaget et stort undervisningsmateriale med portrætter af forskellige komponister og eksempler på deres musik. Og eleverne har inden for syv forskellige kategorier, bl.a. eventyrmusik, uhyggelig musik, balletmusik og filmmusik kunnet stemme om, hvilke værker der skal spilles til dagens koncert.

»Vi har hørt en lille bid af alle værkerne, og det har været virkeligt sjovt at opleve børnenes reaktioner,« siger musiklærer Thomas Juhl.

»Klassisk musik er nok ikke noget, de fleste af vores elever hører til daglig, men der var faktisk mange af stykkerne, som de genkendte, især pigerne, mens drengenes reaktion mere var »Åh, hvor er det kedeligt« – især når vi kom til balletmusikken. Men filmmusikken og ikke mindst temaet fra »Star Wars« hittede helt vildt. Mange kunne også genkende temaerne fra »Harry Potter« og »Pirates of the Caribbean«.«

Musikken er imidlertid kun en del af alt det, der har fyldt børnenes hoveder i ugerne op til turen, fortæller klasselærer Iben Skat Nielsen.

»Det er jo også alt det med, hvem man skal sidde ved siden af i bussen, og hvem man skal holde i hånden, når vi går rundt i København, og hvad nu hvis jeg skal tisse på vejen derover,« siger hun.

»Det er dejligt, at børnene får denne her mulighed, men for mig handler det lige så meget om, at det bliver en god social oplevelse, hvor klassen kan blive rystet sammen. Og forældrene har været rigtig søde og bl.a. lavet nogle totalt pink badges med mit telefonnummer på til alle børnene. For hvad nu hvis de bliver væk herovre i København?«

Medlemmerne af DR SymfoniOrkestret begynder at indfinde sig på scenen – de mandlige musikere i kjole og hvidt, kvinderne i lange sorte kjoler – og bliver modtaget nærmest som rockstjerner af den fyldte sal. Mens der endnu snakkes livligt på rækkerne slår dirigent Henrik Vagn Christensen resolut an til dagens første værk, Carl Nielsens »Orientalsk Festmarch« fra »Aladdin«, og så går det ellers slag i slag med »klassiske hits« af Grieg, Tjajkovskij, Johan Strauss, Katjaturjan og Benjamin Britten.

Programmet præsenteres af Aftenshowets Ulla Essendrop, der har taget nogle gode venner med til at fortælle om de forskellige værker – bl.a. balletskoleeleverne Lukas og Tit, der fortæller om Sukkerfeens dans fra balletten »Nøddeknækkeren«, og Monster fra Ramasjang, der er tæt på at spise Thea fra 4.a, da han skal præsentere koncertens mest uhyggelige musik, Benjamin Brittens »Stormen«.

Star Wars hitter

Der klappes entusiastisk efter hvert musikstykke, men alligevel er det, som om der spreder sig en vis uro på stolerækkerne, efterhånden som koncerten skrider frem: Hvor bliver det af, det store nummer, som langt de fleste har stemt på og set frem til? Og endelig, som rosinen i pølseenden, lægger orkestret alle kræfter i John Williams’ tema til »Star Wars« og får næsten Koncerthusets tag til at løfte sig.

»»Star Wars« var helt klart det bedste,« lyder det samstemmende fra Nikolai, to gange Emil og Anton, da 4.a lidt senere sidder i solen med deres madpakker på plænen bag Koncerthuset.

»Men det var også sjovt, da Monsteret kom ind. Og salen var flot, sådan lidt træagtig.«

Hos pigerne Mathilde, Alba, Thea og Camilla var det også »Star Wars«, der hittede.

»Men den dér Sabeldans var også god,« siger Camilla, der i det hele taget bedst kan lide, når der er lidt gang i musikken.«

Pigerne har også lagt mærke til de mandlige musikeres »pingvintøj« og damernes høje hæle. »Og salen var flot, lidt specielt lavet med de dér buer i siderne.«

Klasselærer Iben Skat Nielsen er meget begejstret for oplevelsen.

»Og jeg blev helt rørt, da en af pigerne bagefter kom hen og tog mig i hånden og sagde, at nu var hendes drøm gået i opfyldelse,« siger hun.

Efter en kort spisepause skal 4.a ud i bussen igen. Næste stop er Eksperimentariet, hvor eftermiddagen tilbringes, inden bussen igen sætter kurs mod Ringkøbing, hvor forældrene sent fredag aften stod klar for at hente deres trætte poder.

Men får sådan en udflugt til København nogen betydning for børnenes forhold til klassisk musik og kultur på længere sigt?

»Lige her og nu tror jeg bare, de synes, det har været en fed tur,« siger musiklærer Thomas Juhl.

»Men vi skal selvfølgelig bruge tid på at snakke om de oplevelser, de har haft herovre. Og jeg har da også planer om at arbejde videre med det materiale, vi har fået fra DR, bl.a. kompendiet om de forskellige komponister, som vi ikke har haft tid til at gøre noget ved endnu. Så det er ikke bare slut i aften.«