Chefredaktør var medforfatter på positive artikler om tøjmærke, han selv sad i bestyrelsen for

Chefredaktøren udtræder nu af bestyrelsen for firmaet bag Wood Wood.

Kristoffer Dahy Ernst, chefredaktør på Euroman. Pressefoto

I november 2020 blev Kristoffer Dahy Ernst chefredaktør for magasinet Euroman, og kort tid efter indtrådte han i bestyrelsen i Carrington APS, som ejer det danske tøjmærke Wood Wood.

Han har siden været medforfatter på tre artikler, hvori tøj fra mærket bliver anbefalet, og det møder kritik fra både to eksperter i journalistik og Forbrugerrådet Tænk. Det skriver Politiken.

Den ene ekspert, Peter Bro, er professor i journalistik på Syddansk Universitet. Han siger, at en sådan dobbeltrolle er uacceptabel.

»Det er stærkt journalistisk angribeligt at have en sådan sammenblanding af interesser. Det er undergravende for Euromans virke, fordi man som læser bliver i tvivl om, efter hvilke kriterier redaktionen udvælger stof,« siger han til avisen.

Kristoffer Dahy Ernst afviser i et skriftligt svar til avisen, at Wood Wood har fået særbehandling i Euroman. Alligevel udtræder han nu af bestyrelsen i Carrington ApS, fordi han ikke vil have, at der bliver sået tvivl om Euromans redaktionelle uafhængighed.

Ugeblads- og magasindirektør Marianne Gram fra Story House Egmont, som udgiver Euroman, siger, at man havde godkendt dobbeltrollen, men at man nu mener, at der ikke må kunne stilles spørgsmål til Euromans redaktionelle uafhængighed.

Euromans redaktionelle uafhængighed har før været til debat.

Euroman fik kritik i 2018, da man lod moderedaktøren skrive en anmeldelse af en tøjbutik. Men »anmeldelsen« var sponsoreret af samme tøjbutik, hvilket dog fremgik af artiklen/annoncen, som var markeret som »sponsoreret indhold«.

Den daværende ansvarshavende chefredaktør, Karl Erik Stougaard, kaldte det en »svipser«, og Euroman fjernede siden ordet »anmeldelse« fra det omtalte indhold, skrev Journalisten dengang.

Året efter sagde Karl Erik Stougaard til Weekendavisen, at »det skal være tydeligt, hvornår der er tale om henholdsvist redaktionelt indhold og annoncørbetalt indhold«.

Euroman er bestemt ikke alene, hvad angår kritik af annoncørbetalt indhold, der inkluderer redaktionelle medarbejdere.

Jyllands-Posten dokumenterede eksempelvis for få måneder siden, at det har været muligt for organisationer at købe sig til redaktionel omtale på TV 2.

Det havde blandt andre lobbyorganisationen Drukfri Ungdom, som er finansieret af spiritusbranchen, Læsø Turist- og Erhvervsorganisation og den amerikanske gps- og radarproducent Garmin gjort brug af.