Kunstnere og gallerier har i stigende omfang fundet nye alternativer i form af onlinesalg, når værkerne skal udstilles og også gerne sælges. De fysiske gallerier har været en del af nedlukningen under coronakrisen, og det har fået flere til at udvikle andre onlineformater som virtuelle gallerier eller at flytte salget af eksempelvis litografier og kobberstik over i en virtuel onlineshop.
Det sidste har en af Danmarks mest anerkendte billedkunstnere, Cathrine Raben Davidsen, valgt at gøre, ligesom hun har oprettet en Instagram-profil »CRD Studio« specifikt til salget af sine værker.

»Det har jeg gjort for at imødekomme den store interesse for værkerne, jeg oplever, men som jeg af gode grunde ikke har kunnet vise frem i virkeligheden,« siger Cathrine Raben Davidsen.
»Jeg er kun blevet bekræftet i, at folk faktisk godt tør købe kunst på nettet. Det har overrasket mig. Men man ser jo også, at flere og flere gallerier udvikler deres onlinesalg både herhjemme og i udlandet.«
Der er kunder, som er rutinerede i at kigge på kunst på nettet, og for dem kan det selvfølgelig være lettere at købe kunst online. Men ellers er der stadig ikke noget, der kan slå en liveoplevelse.Dannie Vieten
Tidligere har Cathrine Raben Davidsen ment, at det var for kommercielt at sælge sine egne værker online, derfor har det udelukkende været hendes plakater og bøger, som har kunnet købes her.

»Men det er jo fremtiden og ligger i vores tid, at vi køber mere og mere på nettet – også kunst. Der er en række fordele, ikke mindst at jeg også kan krydse landegrænser.«
Troværdigheden er afgørende
Hos onlinegalleriet SPLISH bliver kunderne inviteret indenfor i seks virtuelle rum. Her kan de gå på opdagelse med 3D-teknologi og klikke sig rundt mellem de udstillede værker med mulighed for at se, hvordan værket ville passe, hvis det skulle hænge hjemme i deres egen stue.
»Coronakrisen har bekræftet os i, at vi har ramt det rigtige koncept, hvor vi ikke er afhængige af fysiske lokaler, men kan benytte os af teknologi til at skabe virtuelle oplevelser,« siger indehaveren Arash Rahimi.
Han mener, at den virtuelle gallerioplevelse indikerer fremtiden for den kunstinteresserede køber og samtidig giver kunstnere muligheden for at komme nærmere deres publikum rundt om i verden på trods af coronarestriktioner.
Priserne for de originale værker ligger på mellem 5.000 kroner og en halv million kroner med den amerikanske kunstner Gary Komarin blandt de dyreste. Også den iranske kunstner Vahid Sharifian, der lever i eksil i Los Angeles, udstiller i det virtuelle galleri.
Køber kunderne værker på baggrund at have set dem i 3D, hvis værket eksempelvis koster 100.000 kroner?
»Nej, det sker kun sjældent, men den garanti, vi giver folk, er, at de kan købe værket og inden 30 dage returnere det og få deres penge tilbage. Typisk ringer kunderne til os, hvis et værk koster over 30.000 kroner og spørger mere ind til det efter at have oplevet det i 3D. Men jo, vi har kunder som også er interesserede i vores største kunstnere.«

Ifølge Arash Rahimi kan flere af værkerne ikke ses fysisk i Danmark.
»De fleste befinder sig rent fysisk i New York, London eller andre steder i verden. Men hvis det er oppe i det prislag, kan det godt betale sig for os at få fløjet en kunde til for eksempel New York for at se værket rent fysisk.«
Blandt de mest populære er kunstneren Joe Warrior Walkers værker, som kan erhverves for mellem 8.000 og 40.000 kroner, men også den danske kunstner Rasmus Højfeldt har flere fået øjnene op for.
Arash Rahimi erkender, at det virtuelle koncept kræver en høj grad af troværdighed, hvis kunden skal stole på, at han eller hun nu også får det, der er betalt for.
»Vi lever af vores troværdighed, som er det bærende grundlag for virksomheden. Kunderne skal kunne stole på os, ellers kan vi lige så godt lukke.«
Som en del af salget er det især plakater i form af limited editions med maks. 130 trykt af hver enkelt originale værk, som er populært, og stadig dem, der sælges flest af sammen med plakater.
Intet slår en kunstoplevelse live
Hos Danmarks ældste litografiske værksted, Edition Copenhagen, har man ifølge partner Dannie Vieten haft voldsomt travlt med onlinesalget, især de seneste måneder.
»Vi har været i gang på de sociale platforme længe, så det er ikke nyt for os med onlinesalg, men vi har haft en ret stor fremgang. Samtidig har vi oplevet, at kunderne har ringet betydeligt mere til os, end de plejer, for at tale med os om en bestemt litografi, mens vi begge har haft et blik på skærmen. Den kontakt oplever jeg som værdifuld, så det hele ikke kun foregår på skrift.«
Selvom flere gallerier og kunstnere har udviklet et onlinesalg, mener Dannie Vieten ikke, at der er noget, som kan slå dét at opleve værkerne live.
»Der ligger en særlig dybe i at se værkerne i virkeligheden. Der er kunder, som er rutinerede i at kigge på kunst på nettet, og for dem kan det selvfølgelig være lettere at købe kunst online. Men ellers er der stadig ikke noget, der kan slå en liveoplevelse.«