Cannes-juryformand: Jeg har ikke set TV i årtier

Præsentationen af dette års jury ved filmfestivalen i Cannes gav anledning til nogle sarkastiske bemærkninger om TV-serier og streaming på iPhones.

Juryformand ved Cannes-festivalen er Joel Coen (til højre), der deler posten med sin bror Ethan. Her poserer han sammen ved festivalens åbningsceremoni med to af sine jurymedlemmer, skuespillerne Jake Gyllenhaal og Sienna Miller. Fold sammen
Læs mere
Foto: BERTRAND LANGLOIS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

CANNES: Filminstruktøren Ethan Coen, der i år leder Cannes-festivalens jury sammen med sin bror, har ikke set TV i årtier, hævder han.

Verdens mest anerkendte filmfestival kan også mærke suset fra de nye amerikanske kvalitets-serier på TV, og branchebladene har blandt andet beskrevet streaminggiganten Netflix' begyndende dominans på festivalmarkedet.

Cannes er dog stadig først og fremmest en festival for film af den kunstneriske slags, og forkærligheden for film blev slået fast i humoristiske vendinger af festivalens juryformænd, instruktørbrødrene Ethan og Joel Coen, da juryens parade af stjerner i dommerrollen blev præsenteret for pressen.

»Jeg ser aldrig TV, og har ikke gjort det i årevis. Vi er fremmedgjorte overfor det medie. Det er ikke den plov, vi pløjer med,« sagde Ethan Coen, hvilket dog fik hans bror Joel til at lægge panden i bekymrede folder.

»Det kan være jeg får problemer derhjemme, for min kone har lige lavet en TV-serie for HBO,« sagde Joel Coen, med henvisning til sin hustru Frances McDormands nylige medvirken i HBO-serien »Olive Kitteridge«.

»Men nu skal vi se film i Cannes, og det har vi aldrig prøvet før,« sagde Joel Coen, der sammen med sin bror tidligere selv har haft film i konkurrencen hele ni gange tidligere med tiljublede film som »Barton Fink«, »Fargo« og »No country for old men«.

Streamingplatforme kontra biografer fik også et sarkastisk hib fra Coen-brødrene, da de blev spurgt om biograferne stadig havde en chance i fremtiden som primær kilde til filmmediet.

»Spørgsmålet er vel, om det er fedt at se film som »Lawrence of Arabia« på en iPhone? Og svaret er, at det stadig er noget særligt at se film på et 80 meter bredt biograflærred. Det er det, der holder liv i filmfestivalerne,« sagde Joel Coen.

De øvrige stjerner i juryen bakkede entusiastisk op om Coen-brødrenes filmkærlighed.

»Jeg glæder mig over, at jeg her kan se nogle film, som resten af verden først får at se om lang tid,« sagde skuespilleren Jake Gyllenhaal, hvilket fik en vaks journalist til at bemærke:

»Og så er det endda gratis!«

Over de næste tretten dage skal juryen udvælge guldpalmevinderen, samt de øvrige priser, blandt hovedkonkurrencens nitten spillefilm, og ifølge Jake Gyllenhaal har panelets stjerner, der også tæller skuespillerne Rossy de Palma, Sienna Miller, Sophie Marceau og instruktørerne Xavier Dolan og Guillermo del Toro, allerede dannet to rivaliserende hold der knytter sig til hver sin Coen-bror.

»Da vi blev sat ind i reglerne, fik vi at vide af festivalen, at juryen har ret til at finde på sin egen specialpris, og Sienna Miller har allerede krævet, at hun selv skal have den. Det samme har Guillermo krævet, og det er jo lidt foruroligende at det slagsmål starter allerede første gang juryen træder sammen,« lød det spøgefuldt fra Ethan Coen.

Flere af juryens medlemmer betonede, at de ikke anså det som deres opgave at være skolelærere overfor de konkurrerende instruktører med film i konkurrencen.

»Vi er her ikke for at kritisere film, vi er her for at nyde film. Og på et tidspunkt skal vi så blive enige onm, hvilken af filmene vi har nydt mest,« sagde Joel Coen, der undlod at svare på, hvad han egentlig selv synes om filmkritikere.

Men han fik det samtidig til at se ud som om, at det ikke var noget godt.

Den kun 26-årige canadiske instruktør Xavier Dolan har allerede haft tre film i Cannes, og fik sidste år juryens særpris for sin kritikerroste »Mommy«, der fornylig havde danmarkspremiere. Han afslørede at han begynder optagelser på sin næste film umiddelbart efter festivalen, men at det ikke stressede ham synderligt.

»Jeg kan ikke forestille mig en måde at blive inspireret til at lave min egen film. det er en stor ære at være her,« sagde Xavier Dolan.

Festivalens åbningsfilm var den franske socialrealistiske »La Tete Haute« (»Standing tall«), der fik en behersket modtagelse af publikum, men den eneste festivalfilm, der specifikt blev nævnt af juryen var George Millers brag af en actionfilm »Mad Max - Fury Road«, der også har dansk premiere idag.

Selvom den er slagnummer i Cannes, deltager den ikke i konkurrencen om Guldpalmen, hvilket fik Joel Coen til at reflektere over, hvorvidt actionfilm generelt bliver negliceret af Cannes.

»Det gør de måske nok. Jeg kan egentlig ikke se, hvorfor actionfilm ikke lige så godt kan deltage som andre slags film,« sagde Joel Coen.

Første egentlige konkurrencefilm blev vist for pressen efter juryens optræden, og var den japanske hverdagsskildring »Our little sister«, der er en yderst stilfærdig film, faktisk så stilfærdig, at mange af de tilrejsende publikummer ret uforstyrret kunne benytte biografmørket til at udbedre jetlagget ved at tage sig en hurtig skraber.

Festivalens første dag blev afsluttet med Matteo Garrones eventyrfilm »Il racconto dei racconti« (»A Tale of Tales«), der er en blodig og saftig sammenkædning af en række eventyr af den italienske 1700-talsdigter Giambattista Basile.

Festivalen i Cannes fortsætter til den 24. maj.