Bond-bagmand håber på ny film med Daniel Craig

Daniel Craig har genstartet James Bond-universet og måtte meget gerne fortsætte, mener Bondfilmens producer.

Producersøskendeparret Michael G. Wilson og Barbara Broccoli ved præsentationen af Spectre i London i mandags. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUKE MACGREGOR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han er manden, der i sidste ende har haft ansvaret for at 1500 mexicanske statister bliver klædt korrekt på i dødsdragter, at der blev skaffet logistik til et kæmpe filmhold i en øde marokkansk ørken og sørget for adgang til at filme i et natligt London centrum. Alligevel er producer Michael G. Wilson ikke i tvivl om, at det er skuespilleren bag James Bond, der betyder mere end alt andet for filmene.

»Det vigtigste for udviklingen af Bond-universet har altid været, når der kom en ny Bond. Og i Daniel Craig fik vi virkelig en Bond til tiden - allerede Casino Royale var en fin klassisk Bond-film, men med de sidste to film er han virkelig trådt et skridt op - ikke mindst økonomisk,« siger produceren.

»Daniel har sagt lidt forskelligt om sin Bond-fremtid, men han er bare åben af sind. Vi vil i hvert fald gerne fortsætte med ham - og også med instruktør Sam Mendes, i øvrigt - det er et vidunderligt team.«

Michael Wilson (72) er stedsøn til Albert R. Broccoli og har været involveret i Bond-filmene siden Roger Moore-dagene - de seneste 20 år som producer sammen med søsteren Barbara Broccoli. Han er i København for at promovere den nyeste Bond-film, Spectre, der har premiere i Danmark fredag, og er den fjerde film med Daniel Craig.

»Ved hver film ser vi på, hvad skal Bonds egen rejse være, og i de fire film med Craig, er han blevet forelsket, svigtet, bitter og ramt - og vendt tilbage. Fra hans ilddåb i Casino Royale, hvor skyggerne i hans liv begynder at dukke op til Skyfall, hvor han må se sin moderfigur dø og vende tilbage til sin forældreløse fortid, men hvor vi også bringer de folk ind, vi kender, Moneypenny og så videre. Og i denne film bygger vi så videre og bringer Spectre tilbage.

På en måde har vi gennem de her fire film udviklet det univers og de figurer, som er det centrale i Ian Flemings bøger og i filmene over årene,« mener Michael G. Wilson.

Et centralt tema i Spectre er overvågning - internationalt samarbejde om overvågning af alle, meget i tråd med det, den amerikanske whistleblower Edward Snowden afslørede. Overvågningen er langt fra Bonds kop te, men det er nu ikke fordi,  Bond-filmene tager stilling i en aktuel debat, siger Michael G. Wilson.

»Når vi arbejder med plottet, prøver vi altid at finde et tema, et interessant synspunkt i verden , som vi tror på, folk stadig vil tale om om 2-3 år - når filmen har premiere. Vi prøver at undgå politiske holdninger - det vigtigste er underholdning - at folk oplever det som et spændende plot. Men Bond lever altid i nutiden - både hvad angår hans personlige stil og temaerne,« siger Michael G. Wilson.

Firma-betalt

Begrebet Product placement - hvor firmaer betaler for at få deres produkter med i en film, har altid været tæt forbundet med Bond-filmene. I forbindelse med Casino Royale var der for eksmpel tale om, at firmaer havde dækket hele filmens produktionsbudget - og så var der endda 200 millioner kroner at starte markedsføringen med.

Det beløb var naturligt nok steget i Skyfall, hvor alene Heineken angiveligt lagde omkring 280 millioner kroner - ca en tredjedel af produktionsbudgettet - for at Bond tog sig en slurk af den hollandske øl.

Michael G. Wilson taler ikke om beløb i forbindelse med Spectre, men han finder at kombinationen Bond og product placement er helt naturlig.

»Navngivne varemærker har altid været en naturlig del af Ian Flemings univers - Bond kørte i en Aston Martin, drak Dom Perignon og brugte en masse mærkevarer. Det bunder i den knaphed, der herskede i årene efter krigen, det gjorde James Bond mere eksotisk samtidig med at give billedet af en mand, der lever igennem, som om hver dag er hans sidste.

Så det er i James Bonds DNA, men samtidig kan man faktisk ikke lave en Bond-film uden at have et tæt samarbejde med producenter. En biljagt, som for eksempel i Spectre, kræver jo adskillige biler, helt ens, og der er det næsten umuligt uden at have producenten med. Andre ting, som Heineken for eksempel, er i højere grad med for at promovere filmen, og det er jo også ganske nyttigt,« siger Michael G. Wilson, der dog er meget opmærksom på, at indplaceringen af varemærker skal være diskrete.

»Jeg har gennem årene  kæmpet med firmaerne - og måske ikke altid vundet - for at bruge varemærkerne på en subtil måde og ikke smække det lige op i fjæset på folk. Ellers gør publikum oprør. Men når Bonds Omega-ur indgår i på integreret vis, så kan folk godt acceptere det, mener Michael G. Wilson.