Bogpriser har fået én på hatten

Bøger er blevet billigere, og flere køber og læser dem. Det er resultatet af de frie bogpriser, viser rapport. Forfatterne er glade, men frygter, at bestsellere kan skubbe smallere bøger ud af reden.

319 millioner kroner. Så stor var gevinsten ved indførelsen af frie bogpriser for de danske forbrugere i 2012. Det skriver Berlingske.

Tallet kan læses i en rapport om virkningen af liberaliseringen af bogmarkedet, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggør torsdag, og det udtrykker essensen i rapporten:

Markedet for bøger har det i dag set med forbrugernes øjne bedre end dengang, der var faste bogpriser, og det kun var boghandlere, der måtte sælge bøger.Rapporten, som er udarbejdet af konsulentvirksomheden Incentive, konkluderer, at liberaliseringen, som blev påbegyndt i 2000 og endelig indført i 2011, har haft positiv effekt:

Bogpriserne er faldet. Der er flere salgssteder, fordi supermarkeder nu også må sælge bøger. Der bliver solgt langt flere bøger. Flere læser, og flere læser mere.

»Forbrugerne har foreløbig fået årlige milliongevinster som følge af bogmarkedets liberalisering. Det er min klare vurdering, at forbrugerne også fremover vil få betydelige gevinster,« siger Agnete Gersing, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Incentive har spurgt knap 1.000 danskere, hvad de mener om liberaliseringen.

51 procent synes, at den er en fordel, 31 procent mener ikke, at den har betydet nogen forskel, og kun otte procent kalder liberaliseringen en ulempe.

En majoritet er tilfredse med udbuddet af bøger, og næsten ingen giver udtryk for, at de mangler rådgivning fra kvalificeret personale, når de køber bøger.

»Hovedkonklusionen i undersøgelsen er, at liberaliseringen har virket. Set fra et forbrugersynspunkt har udviklingen været positiv,« siger cheføkonom Martin Salamon, Forbrugerrådet/Tænk.

Kulturminister Marianne Jelved (R) er glad for, at man med rapporten har fået endnu en brik til et samlet billede af bogmarkedet.

»Rapporten underbygger fint den politiske beslutning om ikke at rulle de frie priser tilbage, som partierne bag aftalen om fuld liberalisering af bogmarkedet traf tidligere på året. Men vi skal selvfølgelig huske på, at litteraturen er mere end en vare. Det er derfor, at staten støtter litteraturen med en kvart milliard kroner om året,« siger Marianne Jelved, der i sommer igangsatte kampagnen »Danmark Læser«, der skal få flere til at læse litteratur.

I Dansk Forfatterforening siger formand Jo Hermann, at det er glædeligt, at det går godt på bogmarkedet, men at rapporten ikke belyser de kulturpolitiske problemer som følge af liberaliseringen.

En konsekvens er, at bestsellere – typisk krimier <saxo:ch value="226 128 147"/> præger bogmarkedet, og det kan true den såkaldte mellemlitteratur, som er den gruppe bøger, der befinder sig mellem bestsellerne og den smalle litteratur.

»Både liberaliseringen og digitaliseringen trækker i retning af et øget fokus på bestsellere. Flere mennesker læser de samme bøger. Det er fint, at flere læser, men mange bøger drukner i mængden. Supermarkederne forhandler typisk den allermest populære litteratur, og boghandlerne har ikke råd til at købe så mange titler ind som tidligere, fordi de er nødt til at sælge bestsellerne til samme priser som supermarkederne. Samtidig oplever flere anerkendte forfattere, at store forlag ikke længere vil udgive deres bøger, fordi der ikke er kommercielt grundlag for det,« siger Jo Hermann til Berlingske.

Forlæggerforeningen foreslog i foråret, at man genindfører faste bogpriser for nye bøger i en periode på for eksempel tre måneder.

Målet skulle være at sikre boghandlernes økonomi, at sikre udgivelse af mellembøgerne og give forlagene økonomisk grundlag for kvalitetsredigering og rådgivning af forfattere.

Men forgæves. Et stort politisk flertal ønsker at holde fast i de frie priser.

»Det er dejligt, at mange forbrugere er tilfredse, men der er nogle udviklingstendenser, som bekymrer os. Flere og flere forlag siger i dag nej til manuskripter, som de for et par år siden ville have sagt ja til. Årsagen er, at der er fokus på bestsellerne, og at oplagene for mellemlitteraturen er faldet,« siger foreningens direktør, Christine Bødtcher-Hansen.

Hun frygter også, at de store globale forhandlere som Amazon i fremtiden vil kunne presse priserne og dermed mangfoldigheden på det danske bogmarked.

Ifølge Martin Salamon fra Forbrugerrådet/Tænk må bogbranchen indstille sig på en omstillingsproces, der vil blive præget af selvpublicering, digitalisering og øget konkurrence.

»Hvis der blev trykt mindre kvalitetslitteratur som følge af liberaliseringen, så ville det være et problem, men intet tyder på, at det sker. Antallet af skønlitterære titler er steget kraftigt. Folk køber mere og læser meget mere litteratur. Kritikken lyder, at de store forlag ikke har økonomisk mulighed for at yde den kvalitetsredigering og rådgivning af forfatterne, som de er vant til at yde, men det er en ændring af vilkårene, som de er nødt til at omstille sig til. Boghandlerne og forlagene må indstille sig på, at vilkårene på markedet forandrer sig,« siger Martin Salamon til Berlingske.