Bogen får sin egen »Bodilfest«

Den første danske bogfest med »Oscar«-uddelinger til de bedste danske bøger indenfor en lang række kategorier forventes at løbe af stabelen i 2009.

Knud Romer scerede sidste år samtlige danske litteraturpriser. Måske er han også på vej til at få en bøgernes »Bodil«. Morten Juhl Fold sammen
Læs mere

Bogen får nu sin egen årlige prisfest. Efter planen kommer den første bogfest, hvor bogbranchen fejrer sig selv og sine forfattere, til at løbe af stabelen i foråret 2009. Der bliver tale om priser i mindst ti forskellige kategorier, og de nominerede vil blive bedømt af et bredt sammensat »akademi«.

»Vi vil gerne sætte fokus på bogen, fejre vores forfattere, og det dejlige i at læse. Der bliver tale om en årligt tilbagevendende begivenhed,« siger Christine Bødtcher-Hansen, juridisk konsulent i Forlæggerforeningen og »tovholder« på projektet.

Tanken er at uddele priser i mange forskellige kategorier. Foruden skøn- og faglitteratur, kan det være bedste børnebog, bedste oversatte bog, en ærespris og en debutantpris.

»Men vi vil også sætte fokus på nye genrer og uddele priser til eksempelvis den bedste lydbog, osv. Konceptet for bogfesten er stadig under udvikling, men vi er nu så langt henne med planerne, at vi skal ud og finde sponsorer i erhvervslivet og hos fonde.«

Bogfesten bliver en pendant til filmbranchens Bodilfest, rock- og popmusikkens Grammy og MTV-Awards og teaterfolkets årlige Reumert-fest, og der er fuld opbakning til projektet i branchen, blandt forlæggerne og forfatterne. En varm fortaler for bogfesten er adm. direktør Anette Wad for det nye storforlag, Lindhardt & Ringhof.

»I bogbranchen har vi ikke været så gode til at reklamere for os selv, så det har længe været min kæphest, at vi skulle have en stor bogfest. Filmbranchen og TV og mange andre brancher fejrer sig selv, så hvorfor ikke bogbranchen? Det bliver en stor gallafest med fokus på danske forfattere. Jeg tror, det kan blive rigtig godt,« siger Anette Wad, der er medlem af bestyrelsen i Forlæggerfore- ningen.

Festplanerne er nu så langt fremskredne, at Forlæggerforeningen har hyret et kommunikationsbureau til aat udforme et koncept.

»Tanken er at skabe en identitet omkring bogfesten, som lever både før og efter selve eventet. Det kan være i form af et genkendeligt logo, som man kender det fra eksempelvis engelske paperbacks, hvor der står, at den og den har været nomineret indenfor en bestemt kategori,« siger juridisk konsulent Christine Bødtcher-Hansen.

Berlingskes litteraturredaktør, Jens Andersen, har tidligere agiteret for, at bogbranchen kastede sig ud i en bøgernes MTV-fest. I november sidste år skrev han bl.a. i en kommentar:

»Hvorfor denne denne hændergnidende forsigtighed, beskedenhed og mangel på lyst til at rulle den røde løber ud? Ville det dog være så utænkeligt med en stime festklædte lyrikere badet i blitzlys, fulgt af et par gnavne forlæggere i smoking samt en Isabella Miehe-Renard eller Paprika Steen som konferencier i stangsmart kjole?«