»Bogen er det mest interessante medie lige nu«

Danmarks næststørste forlag, Lindhardt og Ringhof, opruster på dansk skønlitteratur. En ny ledelse er kommet til, og redaktører er hentet hos konkurrenterne.

Sune De Souza Schmidt-Madsen er ny redaktionschef for Lindhardt og Ringhofs skønlitterære afdeling. Han vil satse på kvalitet og mener, at den dommedagsstemning, der har været i bogbranchen, er helt unødvendig. I hans øjne går det bedre end nogensinde. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forleden holdt Lindhardt og Ringhof sin årlige efterårsreception og fejrede ved den lejlighed den ene af forlagets to stiftere, Otto B. Lindhardt, som fyldte 90 år samme dag. For første gang uddelte forlaget også Otto B. Lindhardt-prisen. Den gik til forfatterne Jørn Riel og Leif Davidsen.»Det er påfaldende, at nogle af vores stærkeste brands nogensinde – Jørgen Riel og Leif Davidsen og også Johannes Møllehave – stammer fra Otto B. Lindhardt og Gert Ringhofs tid,« siger Sune De Souza Schmidt-Madsen.

Som ny redaktionschef for Lindhardt og Ringhofs skønlitterære afdeling er han manden, der skal lave om på den tendens.

Danmarks næststørste forlag fyrede for nylig to medarbejdere, og nu er Sune De Souza Schmidt-Madsen, der selv har en fortid på Informations Forlag, ved at sætte et nyt hold. Foreløbig har han hentet to medarbejdere hos konkurrenterne; Lene Wissing fra Gyldendal og Ulla Ewald Stigel fra Rosinante & Co.

»Vi er i gang med at opbygge en skønlitterær portefølje på ny her,« siger han.

»Vi har en situation, som er modsat stort set alle andre forlags: På oversat litteratur klarer vi det afsindigt flot, men på dansk skønlitteratur har det været mere svingende, selv om det skal understreges, at vi har stærke, etablerede forfatterskaber som Leif Davidsen, Katrine Marie Guldager og Michael Katz Krefeld med flere,« siger han med henvisning til udenlandske værker som John Williams’ »Stoner« og Donna Tartts »Stillidsen«, der begge har været kæmpe salgsmæssige succeser.Han indskyder, at både Maren Uthaug og Hassan Preisler dog sidste år var nomineret til Debutant-prisen.

»Det indvarsler en ny tid for os.«

Når det gælder antallet af danske skønlitterære udgivelser, har Lindhardt og Ringhof i en årrække ligget langt under Danmarks største forlag, Gyldendal. En optælling som Berlingske har foretaget og i går skrev om, viser, at Lindhardt og Ringhof i år udgiver 12 skønlitterære bøger, mens Gyldendal har 40 bøger på programmet. Men for Sune De Souza Schmidt-Madsen er det ikke i sig selv et mål at udgive mere.

»Jeg vil sige til mine redaktører, at hvis de kun laver fem bøger om året per mand, og de fem bøger til gengæld er gode, så vil jeg hellere det, end at de skal opfylde en eller anden norm på 20 bøger om året, som så ender med at gå ubemærket hen. Det handler ikke om kvantitet, men om kvalitet.«

»God skønlitteratur tager tid,« udbryder han.

En bestemt litterær profil vil han ikke lægge sig fast på. Der skal være plads til både debutanter og etablerede forfattere, digtsamlinger og krimier.»Vi glæder os til at komme i gang med at finde morgendagens stjerner samtidig med, at vi gør, alt hvad vi kan, for de eksisterende forfattere, der er i huset.«

Skønlitteratur skal tages alvorligt

Den nye redaktionschef har indført en ekstra korrekturlæsning af hver bog for at komme de sjuskefejl, som Lindhardt og Ringhof og andre forlag ofte er blevet kritiseret for, til livs.

»Det tager lige 14 dage ekstra, men er det det værd? Ja, det tror jeg nok, det er! Skønlitteratur skal man tage alvorligt, og det må ikke hastes igennem.Det har branchen nok lidt haft en tendens til før, men det laver vi om på nu.«

Berlingskes optælling viser, at der trods mange års krise i forlagsverdenen og pres fra bl.a. selvudgivere faktisk bliver udgivet mere dansk skønlitteratur i dag end for tre år siden. Og Sune De Souza Schmidt-Madsen mener heller ikke, at der er grund til bekymring.

»Der har været en dommedagsstemning i bogbranchen, hvor man har talt om, at boghandlerne lukker, og bogbranchen har det svært, men det matcher ikke med mit billede. Som jeg ser det, går det bedre end nogensinde. Bogen er det mest interessante medie lige nu. Sidste år udkom den bedst sælgende digtsamling nogensinde (»Yahya Hassan«, red.),« siger han og tilføjer, at bogbranchen lige nu står der, hvor dansk film stod i midten af 1990erne.

»Vi bliver bemærket internationalt og herhjemme. Hvis du ser på bogstof i forhold til film- og musikstof i aviserne, så er det bøgerne, der tager dagsordenen. Og hvis vi kigger på gavemarkedet, kan man sige, at vi er last media standing. Det er sjovt, for vi er også det ældste medie. Hvor man ikke længere køber særligt mange film eller musik, så bliver bøger langet over disken i flere eksemplarer end nogensinde før.«

På den måde har bogbranchen profiteret af den digitale udvikling, mener han. Stik imod hvad mange frygtede.

»Man betragter e-bøger som et science fiction-medie, men det interessante ved e-bøgerne er, at de faktisk kan redde fortiden. For tidligere var det sådan, at en god bog efter fem år ikke længere var på lager. Det har været forlagenes ømme tå, men der åbner e-bogen for, at vi kan bevare hele bagkataloget. Så printmediet løfter nuet og fremtiden, og så hjælper det digitale medie med til at bevare fortiden.«

Romanen kan man tage den gode pris for

Når Lindhardt og Ringhof satser på skønlitteraturen handler det også om penge. For der er penge i romaner, mener Sune De Souza Schmidt-Madsen.

»Faktisk har romanen en force frem for for eksempel krimien. Vi har i bogbranchen fået devalueret genrelitteraturen – der er kommet en forventning om, at en krimi skal koste 149 kr. Men med romaner kan vi tillade os at tage den gode pris. En rigtig god roman tager lang tid at lave, og det betyder også, at folk er parate til betale det, den reelt koster. Så vi tjener penge på romaner, hvis de slår igennem.«

Han giver et eksempel.

»Da vi udgav Hassan Preislers debutroman, »Brun mands byrde«, havde vi en forventning om, at den ville sælge et mindre antal, fordi det var en debut. Det var Hassan og jeg og boghandlerne indforstået med og lavede en kalkule, så bogen kunne løbe rundt på det antal. Når den så sælger otte til ti gange så mange eksemplarer som forventet, så tjener vi penge, og det gør Hassan også. Når du rammer en god roman, så er det eksplosiv vækst. Du kan risikere at otte- eller tidoble dit forventede oplag,« siger Sune De Souza Schmidt-Madsen og tilføjer: »Det er super sjovt at være med i det spil. Både for forfatterne og for forlagene.«