BOGBJERGET

»Når et forlag som Gyldendal ikke er i stand til at pleje deres forfatteres behov bedre end det, vi har været vidne til i dette efterår, så fortjener de, at en håndfuld prominente forfattere prøver lykken på andre danske forlag.«

Forfatterflugten fortsætter fra Gyldendal. I forrige uge var det Elsebeth Egholm og Morten Sabroe, der fortalte om deres overgang til Politikens Forlag. Sidstnævnte med nogle meget kritiske bemærkninger om Gyldendals marketingsprincipper. Og i mandags blev det så meddelt, at den talentfulde lyriker Lone Hørslev med øjeblikkelig virkning skifter til det Lindhardt & Ringhof-ejede forlag Athene, med det udtalte ønske »at udkomme på et mindre forlag, der kan give forfatterskabet en fokuseret opmærksomhed og arbejde målrettet for placeringen af det i ind- og udland«.
Det lyder som en fornuftig beslutning. Her på Bogbjerget har vi tidligere bekymret os over, at 80 pct. af alle markante danske skønlitterære forfattere de seneste år har bunket sig sammen i Klareboderne og skabt en monopolagtig situation, som kun er til fordel for Gyldendal. Med tre vidt forskellige forfatteres støjende afgang fra Klareboderne er der nu startet en faneflugt, som kan vise sig at blive endnu større i den kommende tid og ligne et oprør.
Utilfredsheden har længe rumlet i kulissen blandt den store gruppe af Gyldendal-forfattere, der i kommerciel forstand befinder sig lige under storsælgende superstars som Ib Michael, Carsten Jensen og Hanne-Vibeke Holst. Flere har følt sig oversete i mylderet på Gyldendal og savnet den form for forfatterpleje og -omsorg, der betyder, at forlaget ikke glemmer at omtale en forfatters arrangement i kataloget til bogmessen i Forum og ikke glemmer at placere en højaktuel gennembrudsbog ordentligt i det vigtige julekatalog. I sådanne små (men for en forfatter store, afgørende) ting, synes Gyldendal lige nu at have alt, alt for mange interesser at pleje.
Egentlig er der forbavsende meget i Klareboderne i forhold til marketing, som har slingret i dette efteråret. Det begyndte med Johannes Riis´ tale til efterårsreceptionen, hvor han i en bisætning omtalte forlagets urgamle, primitive marketingslogik, der kort fortalt går ud på, at den, som har, skal gives endnu mere. Altså, at omfanget af PR altid følger antallet af solgte bøger. Det var, hvad alle forlagets smalt og småt sælgende forfattere over hvidvinsglas og pindemadder fik klar besked om den dag. Ingen satsninger, folkens. Ingen vovestykker. Gå først hjem og bliv en bestseller!
Nogenlunde samtidig bragte Gyldendal sig så i en yderst pinlig situation ved at mega-promovere en Carsten Jensen-oplæsningsturné rundt i landet, ganske kort efter det var offentliggjort, at Jensen og to andre Gyldendal-forfattere (Jens Smærup Sørensen og Pia Tafdrup) var nomineret til Danske Banks Litteraturpris på 300.000 kr.. Af hensyn til konkurrenceforvridning burde den planlagte november-udgivelse af Carsten Jensens nye roman »Sidste rejse« naturligvis straks have været udskudt til tiden efter pris-afgørelsen.
Det skete bare ikke. Tværtimod udkom Jensens bog lige til tiden – fint for ham – hvilket vil sige i selve opløbet til afstemningen, som alle danskere kunne deltage i via e-mail, og ledsaget af alenlang medieomtale i dagene op til, at de sidste stemmer på Danske Banks Litteraturpris skulle placeres. Og som om dette ikke var mere end rigeligt, gentog Gyldendal sit eget konkurenceforvridende »kunststykke« en uge før den endelige afstemning, hvor man reklamerede stort og flot i hovedstadsaviserne for et eksklusivt Carsten Jensen-arrangement. Denne gang på Louisiana, hvor læserne kunne møde den bogaktuelle, prisnominerede forfatter, høre oplæsning og få signeret den nye bog.
Når et forlag som Gyldendal, der ynder at se og forstå sig selv som dansk litteraturs Fort Knox, ikke er i stand til at pleje deres mange forfatteres meget forskellige behov bedre end det, vi har været vidne til i dette efterår, ja så fortjener de ærlig talt, at en håndfuld prominente forfattere nu reagerer, som de gør, og prøver lykken på andre danske forlag. Det er sundt, både for forfatterne, dansk litteratur og på længere sigt sandsynligvis også for Gyldendal.