Bøger af internettets unge stjerner hitter under juletræet

Bøger af unge forfattere, der har skabt sig et navn på internettet, hitter i årets julebogsalg. De rammer en målgruppe, som man gerne vil give bøger, siger kommunikationschef hos Arnold Busck.

Laura Kristine Arnesen og Marie Moesgaard Wivel har over 100.000 følgere på Instagram og har også stor succes med deres bog »Fletninger«. Foto: Jens Nørgaard Larsen Fold sammen
Læs mere

Er du pige og mellem otte og 16 år, kan der meget vel ligge en bog til dig under juletræet i år. To bøger målrettet netop denne gruppe brager nemlig igennem i årets julebogsalg – til overraskelse for boghandlerne:

»Det, der overrasker mest i år, er den bog, der hedder »Fletninger«, som er skrevet af to unge Instagram-piger. Den er solgt i langt flere eksemplarer, end vi overhovedet havde regnet med. Flere end Sara Blædel og flere end Cecilie Frøkjærs interviewbog med Lise Nørgaard, som ellers også er store titler denne jul,« fortæller Andreas Nordkild Poulsen, kommunikationschef hos boghandlerkæden Arnold Busck.

Han fremhæver, at bøger, skrevet af forfattere, der i forvejen har skabt sig et navn på sociale medier, klarer sig godt i decembers bogsalg:

»Vi har også i biografikategorien solgt en del af Kristine Sloths bog »Min verden«. Hun er en ung blogger, der nu har skrevet en bog, som vi også har solgt mange flere af end forventet. Bøger, der tager afsæt i sociale medier, er rigtig populære.«

Rammer målgruppen

Samme oplevelse har man hos saxo.com, der er Danmarks største onlineboghandel:

»Også for os er »Fletninger« en af de mest interessante titler på årets top-ti. Den klarer sig rigtig godt, også i det fysiske bogsalg. Det er godt gået af de to piger, at den når op i top-ti i julesalget,« siger Peter Hestbæk, marketingdirektør hos saxo.com.

Forlaget People’s Press fandt frem til både Laura Arnesen og Marie Wivel, der står bag »Fletninger«, og Kristine Sloth, der giver råd til teenagelivet i »Min verden«. Pigerne bag »Fletninger« har en populær profil på Instagram om at flette flotte fletninger, mens Kristine Sloth er YouTube-blogger og opdaterer sine 68.000 følgere på alt fra makeup til mobning.

»Grundlæggende rammer de en målgruppe, som man gerne vil give bøger. De har rigtig godt fat i piger mellem otte og 16 år. Og så har de mange følgere – pigerne bag »Fletninger« har over 100.000 følgere på Instagram. Så de har et projekt, der allerede fungerer, og det har de formået at oversætte til bogform. Men det kommer faktisk bag på os, at noget, der egentlig har afsæt på de sociale medier, viser sig at være så salgbart i bogform,« siger Andreas Nordkild Poulsen.

Krimier og samfundsdebatterende litteratur

Decembersalget har ellers i høj grad været domineret af skandinaviske krimier med titler som »Kvinden de meldte savnet« af Sara Blædel og forfatterduoen Lars Keplers »Stalker« som nogle af de største.

I toppen hos både saxo.com og Arnold Busck troner Jussi Adler Olsen med sin sjette bog i serien om Afdeling Q, »Den Grænseløse«.

»Ikke overraskende er det Jussi Adler-Olsen, der har solgt flest bøger. Det kommer ikke bag på os. Det er generelt krimier, der dominerer på markedet for skønlitteratur,« siger Andreas Nordkild Poulsen.

Han fremhæver også, at bøger, der beskriver samtiden, er populære i årets julehandel:

»På fagbogsområdet må vi sige, at de historiske bøger ikke sælger voldsomt godt, men det gør samtidsbøgerne til gengæld – altså dem, der beskriver vores samfund i dag. Her har vi både titler som »Stå fast« af Svend Brinkmann, vi har Thomas Pikettys »Kapitalen i det 21. århundrede«, og vi har Jesper Tunells bog »Mørkelygten«. Nutidshistorie og debatbøger sælger rigtig godt, hvor man måske kunne forvente, at det var bøger om 1864, der slog stærkt igennem.«