Blandt venner

Med en todelt udstilling fokuserer Nivaagaard på begrebet venner. Både at have rigtige venner – og at mangle dem.

Venskab? Joakim Eskildsen: »Tanden. Potsdam«, 2012. Pressefoto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da Rom i 1800-tallet var billedkunstens hovedstad, rejste mange udøvende og ­interesserede fra andre europæiske lande til Den Evige Stad i længere eller kortere perioder. Her videreuddannede de sig. Her mødte de både antikkens ædle storhed og nye måder at forholde sig til maleriet og skulp­turen på. Her mødte de andre kunstnere, her fik de nye venner.

Som for at markere deres venskaber tegnede de hinanden. Kolleger er jo også konkurrenter, og der skal såmænd nok være noget misundelse og lidt nid og nag gemt hist og her i de gulnede tegninger, der udgør den ene del af Nivaagaards temaudstilling om venskaber. Men i det mindste fremstår ­portrætterne som beviser for venskaber. Dem, livet ville være trist uden.

Udstillingens anden del, der udgøres af ­nutidige billeder; overvejende fotografi og et par videoværker, ser anderledes problema­tiserende på begrebet »venskaber«.

Venskab? Jesper Høm: »Far og søn. Circus Scott, Stockholm«, 1966. Pressefoto Fold sammen
Læs mere

Vist er der eksempler på nære forhold ­mellem mennesker som for eksempel Joakim Eskildsens billeder af små børn. Eller den rå men hjertelige omgangsform i Anders Petersens reportage fra 1960erne på bunden af samfundet i en bar i Hamborgs ­forlystelseskvarter for voksne, der stemningsmæssigt har en nutidig pendant i Jouko Lehtonas portrætter af forbandet ungdom under den økonomiske krise i Finland i 1990erne. Og i Tove Kurtzweils dobbelt­portrætter af personer fotograferet sammen med menneskets bedste ven. Hunden, altså.

Men hele udstillingen rejser spørgsmålet om venskab og navnlig fraværet af samme. »Ved du, hvem jeg er?« lyder spørgsmålet i en video af Tina Enghoff, der belyser forhold mellem mennesker – og mellem grupper – i et københavnsk boligkvarter. Det gør vi nok ikke. Det er nok derfor, vi undertiden frygter hinanden og danner os forestillinger om ­hinanden. Sådan er de nok.

Ja, sådan er de jo nok, indtil vi lærer dem at kende. Mennesker af en anden kultur som den gambiske bonde og hans barndoms­kammerat i Gitte Villesens film eller de ­dansende ægtepar på offentlige pladser og i parker i Kina i Eva Kochs film. Rørende forsøg på at opnå kontakt og nærhed i – hos Eva Koch – en mange millioner stor by som ­Beijing. Og byens labyrintiske struktur men også dens vilkårlige mønstre – massens ornament – er skildret i Peter Funchs billedserie fra New York, »Babel Tales«, der ­fortæller om vores travle vej gennem ­myretuens stier. Og hvor meget vi trods vores individualisme vi alligevel har til fælles med dem, der omgiver os.

Ensom blandt mennesker

Intet menneske er en ø, hedder det ­forsonende hos den engelske 1600-tals­digter, John Donne. Under havet er alle øer ­forbundne. Vi er alle en del af en større ­helhed.

Venskab? Fra Krass Clements serie, »Drum« fra 1996, der foregår på et værtshus uden for lands lov og ret i Irland. Pressefoto Fold sammen
Læs mere

Men så undertiden alligevel ikke, som i Krass Clements gribende billedserie, »Drum«, fra et værtshus i Irland:

Som en ø sidder en enkelt mand helt ­isoleret i et menneskehav af andre pub­gæster, der ikke ænser ham. Og skulle man være yderligere i tvivl om, hvad fraværet af mennesker betyder, kan man blot kigge på udstillingens udvalg af billeder fra Tina ­Enghoffs lidt over ti år gamle, frysende fotoserie, »Eventuelle pårørende«, der viser ­billeder af halvtømte hjem tilhørende afdøde, der var så ensomme under deres exit fra livet, at offentlige myndigheder har ­måttet annoncere i dagbladene efter nogen, der kendte til dem. Familie? Venner? Bekendte?

Bare nogen?

Hvad: Temaudstillingen Venskaber.

Hvor: Nivaagaards Malerisamling, Gammel Strandvej 2, Nivaa.

Hvornår: Tirsdage-fredage 11-20, lørdage-søndage 11-17. Til 22. maj.