Blandet modtagelse af ny kongelig bestyrelse

Den totale udskiftning af Det Kongelige Teaters bestyrelse er et brud på kontinuiteten, påpeger både teaterchef og teaterforsker.

Skiftedag på Kongens Nytorv. Kulturminster Bertel Haarder (V) har udnævnt en ny bestyrelse for Det Kongelige Teater. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det var ventet, at Bertel Haarder (V) som nytiltrådt kulturminister ville benytte lejligheden til at sætte sit præg på Det Kongelige Teaters bestyrelse de næste fire år. Men det er kommet bag på flere, at Haarder har valgt at sætte nye folk på alle poster, og ikke alle bifalder dispositionen. Fra politisk hold kritiserer bl.a. den socialdemokratiske kulturordfører, Mogens Jensen, og de Konservatives Naser Khader beslutningen, som de frygter går ud over kontinuiteten i bestyrelsen. Den samme bekymring deler teaterchef Morten Hesseldahl:

»Det mest hensigtsmæssige for en organisation, som er så væsentlig som Det Kongelige Teater og med så mange medarbejdere, er, at der er en kontinuitet i bestyrelsen. Det siger sig selv,« siger han. »Der kan jo være grunde til at gøre, som man gør, som jeg ikke er bekendt med. Men hvis man bare ser på, hvad der tjener en virksomhed bedst, vil det være at sikre, at der er nogen i bestyrelsen, der har erindringen og historikken med sig.«

Når det er sagt, ser Morten Hesseldahl frem til samarbejdet med den tidligere topchef i Berlingske Media og nuværende direktør og chefredaktør for Mandag Morgen, Lisbeth Knudsen, som ny bestyrelsesformand.

»Jeg har kolossal respekt for Lisbeth Knudsen og er dybt imponeret over hendes robusthed. Hun har haft én af de allervanskeligste poster, ikke bare i den danske medieverden, men i erhvervslivet som sådan, og hun har stået oprejst gennem rigtig meget,« siger han. »Hun er et enormt ressourcestærkt menneske, og når hun siger ja til sådan en post, er jeg sikker på, at hun vil lægge kræfter i at få det bedste ud af den.«

Større strategiproces

Den nye bestyrelse tiltræder midt i en større strategiproces på Det Kongelige Teater, og Morten Hesseldahl håber, at den vil tage de visioner, som teaterledelsen har udarbejdet sammen med medarbejderne, til sig.

»Bestyrelsen er jo dem, der ejer strategien, og derfor er det vigtigt, at den nye bestyrelse føler sig bekvem med den strategi, vi har lagt, og som vi lige nu justerer i lyset af de ændrede økonomiske rammer,« siger han.

Selv var Lisbeth Knudsen ikke i tvivl, da kulturministeren tilbød hende posten.

»At arbejde med Det Kongelige Teater og hele Danmarks nationalscene er en opgave, man ikke kan sige nej til. Det er vigtigt, at vi som nation har nogle kulturelle samlingspunkter og fyrtårne,« siger hun.

Hun er klar over, at der venter den nye bestyrelse et stort arbejde med hurtigt at sætte sig ind i, dels hvad den gamle bestyrelse har arbejdet med, dels hvilke problem­stillinger teatret står over for lige nu.

»Det er klart, at der ligger en stor udfordring i de ambitioner, som er i den politiske aftale. Vi skal ramme både bredden og det smalle. Vi skal både varetage kulturarven og løfte det nye, som taler til samtidens sprog, og vi skal være noget for hele Danmark. Alle disse ting er en kæmpe stor opgave at løfte. Der er også nogle økonomiske rammer, som skal passes til i forhold til den politiske aftale, og det er naturligvis også en udfordring,« siger hun og tilføjer:

»Jeg kommer primært med en lang ledelses­erfaring fra store virksomheder og institutioner. Jeg kommer ikke med den kunstneriske ekspertise. Den findes i forvejen i rigt og flot mål på Det Kongelige Teater.«

Ikke nogen tradition

Historisk har der ikke været tradition for hyppige udskiftninger af nationalscenens samlede bestyrelse. Første gang var med Uffe Elbæk som radikal kulturminister i 2012, og spørger man teaterforskeren Stig Jarl, lektor på Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet, er det heller ikke nødvendigvis en særlig klog disposition.

»Man kan diskutere, om der ikke er behov for at beholde noget erfaring. Men det er åbenbart blevet en tendens, at den nye minister vil sætte et stærkt præg på bestyrelsen,« siger Stig Jarl. »Personligt havde jeg forventet, at den gamle bestyrelse havde fået lov til at sidde en periode mere. Den havde en turbulent start, men nu, hvor der er lagt en plan for teatret, er den kommet i mere smult vande.«

Hvad angår sammensætningen af den nye bestyrelse overrasker valget af Lisbeth Knudsen som Stine Bosses efterfølger i formands­stolen ikke Stig Jarl:

»Man kan spørge, om det nødvendigvis skal være en ny, højtplaceret erhvervskvinde, men hvis det er det, man går efter, er Lisbeth Knudsen højt respekteret og har haft rigtig høje stillinger i dansk erhvervsliv. Det er vigtigt for en organisation som Det Kongelige Teater at have en bestyrelsesformand, der er vant til at bevæge sig i store virksomheder og organisationer, hvor der er stor offentlig opmærksomhed. Samtidig er Det Kongelige Teater meget afhængigt af sponsorer, og derfor er det vigtigt at have et netværk i erhvervslivet og kende dem, der betyder noget. På den måde forekommer Lisbeth Knudsen at være et logisk valg.«

Ser han på bestyrelsen som helhed, savner Stig Jarl imidlertid større mangfoldighed og en mere »skæv« fornyelse.

»Det, der karakteriserer denne bestyrelse, er dels en meget homogen alders­sammensætning med en ganske høj gennemsnits­alder, dels, at medlemmerne i højere grad end i den tidligere er tilknyttet teaterverdenen, hvor vi i den gamle også havde folk med tilknytning til andre sider af kulturlivet. Jeg siger ikke, at den unge mand med kasketten omvendt på hovedet skulle have haft plads i bestyrelsen. Men der bør være én, der også varetager hans interesser, og den person har jeg svært ved at få øje på i den nye bestyrelse,« siger han og tilføjer:

»Selvfølgelig er det ikke bestyrelsen, der bestemmer teatrets repertoire, men det er en vigtig opgave for en bestyrelse at gribe ind, hvis man f.eks. synes, at teatret favoriserer nogle målgrupper eller svigter andre. Hvis vi havde fået en mere skævt sammensat bestyrelse, kunne den have fået en vis gennemslags­kraft. Men denne bestyrelse tror jeg faktisk ikke kommer til at flytte ret meget.«

Stolt over arbejdet

Det er fire turbulente år, den afgående bestyrelsesformand, Stine Bosse, kan se tilbage på, bl.a. med to cheffyringer, først teaterchef Erik Jacobsen og senest skuespilchef Emmet Feigenberg. Men Stine Bosse fortryder ikke noget. Hun er stolt over det arbejde, som hun og resten af bestyrelsen har gjort de seneste fire år.

»Dengang, vi overtog, stod teatret med både en uløst kokainproblematik, et stort stykke reparationsarbejde og meget store sparekrav, som ganske vist var besluttet, men langt fra gennemført,« siger hun. »Jeg synes, at jeg sammen med en god bestyrelse kan aflevere et teater, som er i bedre stand end før.

Om sine forventninger til Lisbeth Knudsen og de øvrige nye bestyrelsesmedlemmer siger hun:

»Der er lagt nogle solide spor ud i forhold til spareplanen, som jeg forventer og tror, at en fornuftig bestyrelse stadig vil følge. Jeg håber også, at Lisbeth Knudsen vil føre den tradition videre, at vi taler om tingene på teatret og ikke i medierne.«

På spørgsmålet, hvordan hun selv har det med at måtte forlade posten som bestyrelsesformand, svarer Stine Bosse:

»Det er sådan, det er. Mennesker kommer og går. Organisationer og teatre består. Det er vigtigt, at vi som bestyrelse ikke har en større fortælling om os selv end dét.«