Alperne. For de fleste danske bilferieturister er det en irriterende stopklods på turen til Italien, hvor rejsefarten falder i takt med, at den hurtige tyske Autobahn bliver til lange tunneller igennem de schweiziske eller østrigske Alper. Vælger man at køre over dem, tager det endnu længere tid, og rejser du med børn på bagsædet, inviterer du som ofte også køresyge om bord i din bilferie, når vejene virkelig begynder at sno sig. Så for de fleste vil kombinationen mellem bjerge og bil stå som et mareridt svøbt i opkast. Men ikke for den benhårde bilentusiast. Der vil udsigten til en endeløs række af alpekurver – helst erobret bag rattet på en frisk lille sportsvogn – fremstå som noget af det tætteste, man kommer det automobile nirvana. Og det er os, det skal handle om her.
Den schweiziske forbindelse
Lige siden min første pressetur til Alperne, har jeg været forført af den store bjergkædes uanede muligheder som testlegeplads i automobilt regi. Jeg har mistet overblikket over alle de biler, jeg gennem årene har kørt til grænsen på de snoede bjergveje, men biler som Audi R8, Audi RS4, Porsche Panamera, Porsche 911, Porsche Boxster Spyder, Ford Mustang, BMW M6, Ferrari GT 4 Lusso, Bentley Continental dukker op, når jeg kører en søgning på »Alperne« igennem hukommelsens spolebåndoptager. Hurtige biler, som fik mulighed for at demonstrere deres talenter på grænsen, fordi kurvede bjergpas bare er bedre end en flad dansk landevej, når det handler om at komme helt ud i hjørnerne af en bils repertoire.