Biltest: Ny Ford Focus ST besejrer kurverne – men Hyundai er den virkelige fjende

GTI-klassen er godt fyldt i disse år, og nu kommer den nye Focus ST. Den vil have sin forgængers trone tilbage i et presset marked. Berlingskes motorredaktør tester, om det lykkes.

Route Napoleon i Sydfrankrig er genial at teste biler på, og Fords nye Focus ST bliver presset på den sommervarme asfalt, for at finde ud af om den nye ST er bedre end konkurrenterne. Stuart G W Price, www.S-P.tv

Route Napoleon skulle være den rute, som den detroniserede Kejser Napoleon brugte, da han gik i land fra sit eksil på Elba og travede fra den sydfranske middelhavskyst til Paris. Han nåede at få 100 dage mere som kejser, inden han mødte sit endelige nederlag ved Waterloo. Det var tilbage i 1815. I dag er Route Napoleon asfalteret, og vejen leverer nogle af de bedste kurvekombinationer i hele det sydlige Frankrig. Selvom historien om Napoleon er spændende, er det kurverne på asfaltvejen, det skal handle om. Eller mere specifikt: Hvordan den nye Ford Focus ST tackler kurverne.

Den nye Ford Focus ST æder kurverne på Route Napoleon, som en amerikansk turist, der pløjer sig gennem det sydfranske køkken.

Focus ST og klassekammeraterne

For Ford lancerer nu endeligt ST-udgaven af den nye Ford Focus. En bil, der i basisversionen er den mest velkørende mellemklassebil på markedet. Ikke nødvendigvis den mest funktionelle eller elegante, men når det kommer til køreegenskaber, slår Focus alle andre standardbiler i Golfklassen. Så udgangspunktet for at lave en forrygende sportslig ST-version er i den grad til stede.