BILTEST: Elbilsrevolutionen starter her

ID.3 er Volkswagen-gruppens vigtigste bil, siden den første Golf afløste Boblen i 1970erne. ID.3 er første elbil på den nye, dedikerede elbilsplatform, og den danner basis for nye elbiler fra både Skoda, Seat, Audi og Ford. Motorredaktør Henrik Dreboldt er imponeret uden at være blæst bagover.

Priserne på Volkswagen ID.3 starter ved cirka 290.000 kroner, og dyreste version med længst rækkevidde og mest udstyr lander på omkring 430.000 kroner. Hardy Mutschler/PR

Mens politikerne opfører sig som rådvilde 1.g-elever, når det handler om en langsigtet plan for afgifter og implementering af elbiler i Danmark, så er producenterne langt om længe ved at være klar med bilerne. 2020 er bilåret, hvor elbilspionerer som Tesla, Nissan og Renault får selskab af Peugeot, Opel, Honda og Mazda med flere.

Volkswagen har haft elbiler på programmet i årevis, men først nu er de klar med en dedikeret elbil, der er konstrueret som elbil fra bunden af. Bilen hedder ID.3 og er den vigtigste nye bil fra Volkswagen-gruppen i årtier. Både fordi den på pris og størrelse lægger sig lige der, hvor hatchbacken Golf også ligger, og dermed har potentiale til at blive en gedigen volumenmodel. Men endnu vigtigere fordi den nyudviklede elbilsplatform kaldet MEB, som bilen er konstrueret på, bliver basis for hele første generation af Volkswagen-gruppens elbiler. Den her bil skal sidde i skabet.