Billedkunstneren Leonard Cohen

»Hvis der ikke var nogen malerier i verden, ville mine være meget vigtige,« siger Leonard Cohen med vanlig lun beskedenhed om sin billedkunst, der for første gang kan opleves i Danmark.

Et af Leonard Cohens billeder, der nu udstilles i København. Billedet her hedder: "It was the Hat, afterall" (udsnit) Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den første danske udstilling af hans billedkunst nu kan opleves her i København.

Den 78-årige canadier er nemlig ikke bare digter, forfatter, sanger og sangskriver. Han har gennem de sidste 40 år også udtrykt sig billeder, og det var dem, som et stort opbud af københavnere mødte op for at se, da det lille Gallery Poulsen i Kødbyen i København holdt fernisering fredag eftermiddag.

I vanlig Kødbyen-stil var der dåseøl og dj samt et rygende travlt kontor, hvor man solgte ud af de nummererede og signerede værker til priser fra 5.000-50.000 kroner.»Jeg fik at vide, at Leonard Cohen ikke har noget højtideligt forhold til sin kunst. Han vil helst ikke sættes op på en piedestal, hvor folk angriber det eller tager det alt for næsegrust,« fortæller Jakob Kvist, kreativ direktør på Artpeople - forlaget fik muligheden for at arrangere udstillingen gennem en norsk kontakt, der er venner med sønnen Adam Cohen.

Artpeople kontaktede Informations kunstkritiker Michael Jeppesen, og sammen med gallerist Michael Poulsen fik de arrangeret udstillingen, der tidligere har været vist i Toronto, Helsinki og Oslo.

Men hvad synes Michael Jeppesen om Cohen som billedkunstner?

»Jeg er ikke selv kæmpe Leonard Cohen-fan, men folk græder jo, når de hører hans musik. De føler, at de bliver inviteret indenfor i hans liv. Sådan har jeg det med hans billeder. De er alle lavet, når han står ud af sengen og ser sig i spejlet og mærker, hvordan han har det. Han maler de mennesker, der ligger i hans seng, eller de mennesker, der burde ligge i hans seng. Han maler et liv, der burde være et ikon værdigt, men som ikke er det. Og det tror jeg, alle kan relatere til. Så på den måde er det ret stor kunst,« mener Michael Jeppesen.

Som fan af Leonard Cohens musik kan man på udstillingen straks genkende værket med kolibrien, hjertet og håndjernene, som blev brugt på omslaget til albummet "The Future" fra 1992. Kvinden, der er på coveret til "Dear Heather" fra 2004, hænger der også sammen med fuglen fra omslaget til hans digtsamling "Book Of Longing" fra 2006. Dertil kommer en stribe portrætter af kvinder og endnu flere selvportrætter, der for hovedpartens vedkommende er ledsaget af en underholdende tekst. "One of those days when the hat doesn't help," lyder teksten til selvportrættet "The Hat", hvor Cohen poserer i sin trademark Fedora.

Og det er måske humlen. Cohen er først og fremmest en ordets mand. Stod de naive billeder alene, og var de ikke skabt af netop en verdensberømt sanger og poet, var de nok ikke så interessante. And so what, mener Michael Jeppesen:

»Alle prøver at adskille kunstneren fra værket. Men det er en fjollet ting at prøve på. Man skal tage konteksten med. Leonard Cohen er et ikon, og billederne handler kun om ham. Om ham selv, hans liv og hans forhold til kvinder.«

Leonard Cohen taler sjældent med pressen i disse dage, men har sendt et par kommentarer til udstillingen i en pressemeddelelse.

»Kuratoren har kaldt udstillingen for Leonard Cohen Artworks. Jeg kalder selv mine værker Acceptable Dekorationer,« skriver han og fortsætter med vanlig lun beskedenhed:

»Hvis der ikke var nogen malerier i verden, ville mine være meget vigtige. Det samme med mine sange. Men nu da det ikke er tilfældet, så lad os skynde os at komme bagest i køen.«

Udstillingen løber til 31. august på Gallery Poulsen, Flæsketorvet 24, Kødbyen i København. Torsdag-fredag kl. 12-17.30, Lørdag kl. 11-15. gallerypoulsen.com