Bigum vender tilbage til Vestegnen

Martin Bigum vises for fuld udblæsning på Arken. Hans billeder er farvestrålende og underholdende – og alvoren er ikke vanskelig at finde.

Maleren Martin Bigum er på mange måder selvbiografisk centrum i sin udstilling, der vises i Kunstmuseet Arken. Undervejs i sit maleri har han skabt en række – satiriske – figurer som for eksempel disse moralisende herrer i maleriet »Advice for the Young at Heart« fra 1992. Pressefoto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er en ekstra pointe i, at Martin Bigum nu udstiller på Kunstmuseet Arken.

Martin Bigum kommer selv fra Vest-egnen, og nogenlunde samtidig med at han tager det store skridt ind i kunstlivet og begynder at male for alvor, er det ved at lykkes at bygge et stort kunstmuseum i Køge Bugt-området, der i modsætning til kommunerne nord for København er underforsynet med kulturtilbud.

Måske derfor er optakten til udstillingen et selvbiografisk tilbageblik på barn- og ungdomsårene i Brøndby Strand og de tidlige inspirationskilder fra Arnoldi til Anders And, herunder perioden som tegner for den danske udgave af MAD.

Erfaringerne fra tiden ved det amerikanske satiremagasin er i den grad med i bagagen i Martin Bigums rejse ind i den rigtige billedkunst. Den falder sammen med Berlinmurens fald og resulterer først i nogle malerier i en tungsindig farveklang, der imidlertid først og fremmest udtrykker forhåbning til fremtiden. De tidlige billeder slår også en tone an, der minder om, at selv om Bigums senere billeder umiddelbart er sjove, er de også alvorlige.

Maleriet var dødt – igen

Fremtiden kommer til Bigum, da han omkring sin egentlige debut i 1990 arbejder med nogle store pop art-agtige malerier og kort efter opfinder figuren Art, der er et af hans store bidrag til 1990ernes danske kunst.

Også på det tidspunkt udgik en instruks fra de skriftkloge om, at maleriet var dødt, og det kunne Bigum naturligvis ikke forstå. Han var jo lige begyndt!

Billedkunsten i al almindelighed havde det heller ikke for godt, forlød det dengang. Alt var egentlig gennemprøvet. At fortsætte med at skabe kunst ville blot være gentagelse. Man kunne lige så godt læse en bog.

Det var Bigum i sagens natur ikke enig i, og han sender sin lille figur – kutteklædte Art med en meget lang næse og en le over skulderen – rundt i (kunst)verdenen for at se, hvor galt, det i grunden står til.

Det kom der – som man kan se i Arkens udstilling – en del meget morsomme motiver ud af. Malet med sikker hånd på en måde, der ligger i klar forlængelse af kunstnerens fortid som satiretegner. Her ligger Bigums store styrke – og begrænsning. Art-figuren fører til flere, meget vellykkede karikaturer over for eksempel skuffede mødre og faldne engle, og i udstillingens sidste sale kan man se, hvordan kunstneren arbejder på at forny sit udtryk uden at forråde sin kunstneriske arv.

Et vigtigt værk i udstillingen er en video fra 1996, »Runner (Millennium)«, hvor man kan se kunstneren med maske og dragt løbe – alene i mennesketomme omgivelser, fra forstæderne ind til København; hovedstaden med alle dens samfundsbærende institutioner.

Nu er Bigum så for en stund tilbage på Vestegnen for at fortælle historien om, hvor og hvordan det begyndte, og hvad det førte til. Som ganske ung hentede han inspiration i det københavnske punk- og lyrikmiljø. Måske er der et barn, der i løbet af de nærmeste fire måneder ser Arkens Bigum-udstilling og synes, at det er nogle fede, funky, fantastiske – eller hvad det nu hedder – billeder og derefter begynder at drømme om at lave sine egne?

Hvem: Martin Bigum. Hvor: Kunstmuseet Arken. Hvornår: Tirsdage-søndage 10-17, onsdage tillige til 21.