Bevidst design til en bekymret tid: Svensk modegigant kigger bagud, for at kunne se frem

På torsdag lancerer H&M deres nye bæredygtige kollektion, Conscious Exclusive Collection, der har hentet inspiration i fortidens luksuriøse togrejser på Le Train Bleu for at give et bud på, hvordan fremtidens bekymrede og bevidste forbrugere vil klæde sig.

H&M har fundet inspiration i det sagnomspundne »Le Train Bleu« – det elegante nattog, som kørte fra Calais til Côte d'Azur i 1920erne. Det var den tids »influencers«, fra Pablo Picasso og Jean Cocteau til Coco Chanel, der benyttede det franske luksustog, for at kliken kunne feriere sammen på den franske riviera.

Man kunne tro det var et forsyn eller et mærkeligt sammentræf. For den bæredygtige kollektion, som H&M lancerer torsdag, har været længe undervejs. Den blev designet længe før coronavirussen ramte den internationale modebranche, lukkede en af verdens største modenationer ned, og sendte os alle i kollektiv tænkeboks, hvor vi kunne overveje forskellen på unødvendige impulskøb og langtidholdbar kvalitet. Nu skal den nye Conscious Exclusive Collection møde en ændret fremtids behov. I den sammenhæng forekommer den som en timelig historietime.

Fremover skal vi kun forny vores garderobe med tøj, vi ikke bare køber for at bruge en enkelt aften, men som vi derimod bruger i flere årtier. Præcis, som man gjorde det sidste gang, en recession lurede rundt om hjørnet for et århundrede siden. Af samme grund kan den nye Conscious Exclusive Collection fra H&M forekomme som en timelig historielektion midt i dystopien.