Besparelse rammer dansk film og TV

Den Danske Filmskoles rektor og DRs dramachef beklager nedlæggelsen af landets eneste uddannelse for production designere.

Foto fra den danskproducerede TV-serie »1864«. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Omfattende besparelser på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KDAK) får de bekymrede miner frem hos både Den Danske Filmskole og hos DR. Det skyldes, at landets eneste uddannelse for production designere, der varetager det overordnede visuelle indtryk i film og TV-serier, bliver nedlagt.

»Dansk film og TV-produktion er et område, der ekspanderer kraftigt i øjeblikket, og film production design er et af de vigtigste ben som branchen skal gå på. Derfor er der faktisk brug for flere uddannede production designere og ikke færre. Det er et tab for dansk film,« siger rektor for Den Danske Filmskole Vinca Wiedemann. Filmskolen og production design-eleverne har samarbejdet om filmprojekter i mange år, og i forlængelse af dette, håber filmskolens rektor, at det vil blive muligt at oprette en ny production design-uddannelse i filmskolens eget regi.

»Vi kan ikke undvære uddannelsen, så det vil vi arbejde målrettet for,« siger Vinca Wiedemann.

Dramachef i DR, Piv Bernth, siger, at filmbranchen lige nu og her råder over mange kvalificerede production designere.

»På den lange bane er nedlæggelsen af uddannelsen dog problematisk, hvis vi skal bevare den høje standard i dansk film og TV. I værste fald skal vi til udlandet for at finde kvalificerede for at varetage op­gaverne,« siger Piv Bernth.

Rektor på KDAK, Lene Dammand Lund, siger, at besparelsen er uundgåelig, da skolens elevantal er blevet beskåret med 30 procent med et tilsvarende bevillingsfald til følge.

»Med de nye økonomiske rammevilkår står det klart, at det ikke længere vil være muligt at fastholde vores mindste og smalleste programmer. Nedskæringerne betyder, at de i forvejen meget små årgange på Production Design vil blive endnu mindre fremover. Det bliver dermed stort set umuligt at forskningsunderbygge programmet, ligesom det ikke kan lade sig gøre at fastholde ’kritisk masse’ i et miljø bestående af så få studerende og undervisere. De studerende, der allerede er tilknyttet programmet, vil kunne gøre deres uddannelse færdig,« skriver Dammand Lund i en mail til Berlingske.