Besættelsen i miniatureformat

Ved første øjekast ligner »Kongens By« en hyggelig Tivoli-plakat med København i miniature. Ved nærmere eftersyn er maleriet en fremstilling af Besættelsen. Nazi-flaget vajer over Hotel d´Angleterre, tyske tropper marcherer og en fiskekutter transporterer jøder over Sundet.

»Kongens By« (98,9 cm x 128,9 cm) af københavnermaleren Harald Engman. Foto: <br>Frederiksborgmuseet Fold sammen
Læs mere

»Skriv om et kunstværk, du synes om,« lyder opfordringen fra kunstredaktøren.

Det kan han sagtens komme rendede her og sige. Der er hundredvis af fremragende kunstværker på landets museer, så hvad skal man dog vælge at skrive om?

Det smukke: J.F. Willumsens kraftfulde og erotiske »En bjergbestigerske« på Statens Museum for Kunst? Det grumme: Asger Jorns grufulde krigsbillede »Stalingrad« på Silkeborg Museum? Det sjove: Ursula Reuter Christiansens feministiske kommentar »Ægteskab« et dekoreret karlekammerskab, der bl.a. rummer en blodig kniv på Statens Museum for Kunst?

Valget falder et helt andet sted. Jeg har lige læst Peter Øvig Knudsens glimrende bog »Birkedal«, der handler om en af Besættelsens værste stikkerbander. Derfor kommer jeg til at tænke på maleren Harald Engmans fine oliemaleri med titlen »Kongens By«, der netop har den tyske besættelse af Danmark 1940-45 som tema.

Billedet hænger på Frederiksborgsmuseet. Ved første øjekast ligner det en hyggelig Tivoli-plakat, som skal lokke turister til Kongens København.

Men når man går tættere på og studerer prospektet over hovedstaden, opdager man, at det fortæller historien om Danmark 1940-45. Ikke kronologisk og fuldstændig. Kunstneren har selv udvalg de begivenheder, han vil skildre.

DAngleterre med naziflag
Billedet minder mig om min mormor. Når jeg som barn var på ferie hos hende i Randers, fortalte hun om krigen. Om jernbanesabotagen i Langå, om Hvidstensgruppen og om et nært familiemedlem, der var modstandsmand og endte i KZ-lejr. I lejren havde han fået tæv af kapoerne, fordi han havde stjålet et løg. Han overlevede, men var hårdt mærket af sine oplevelser resten af livet. Det gjorde stort indtryk på mig og gør det den dag i dag. Min mormor fortalte også om, hvordan hun have været med til at købe rugbrød, skære det i stykker og kaste det ind i nogle togvogne med sultne og fortvivlede mennesker, som skulle transporteres syd på.

Harald Engman har selv kaldt »Kongens By« for sit hovedværk. Han var 12 år fra 1947-1959 om male det, og det fornemmer man. Billeder er meget detaljerigt og gennemmalet. Man opdager hele tiden nye ting, når man kigger på det. Oppe i øverste højre hjørne ser man tyskerne marchere ind København. På Amalienborg Slotsplads er Chr. X, som var et nationalt samlingspunkt under krigen, indsat som rytterstatue. Over Hotel d´Angleterre, som var tilholdssted for højtplacerede tyskere, vajer naziflaget. I øverste venstre hjørne kan man se bombefly fra det engelske Royal Air Force flyve ind over København for at bombe Shellhuset, som var tilholdssted for Gestapo. Og forrest kan man se jødiske flygtninge gå om bord på en fiskekutter, som skal sejle dem til Sverige.

Langer ud efter danskerne
Harald Engman (1903-68) var fra begyndelsen stærkt kritisk over for nazismen, og han oplevede at få lukket en udstilling af besættelsesmagten. Til sidst følte han sig tvunget til at flygte til Sverige. Som maler havde han sin helt egen stil. Han var optaget af det politiske, men ikke ud fra en socialistiske synsvinkel. Han var satiriker og langede bl.a. ud efter danskerne passivitet over for den tyske besættelse og krigens grusomhed. Et af hans billeder gav han således undertitlen: »Det er en Kendsgerning, at Krigen udvikler mange af de ædleste Egenskaber hos Mennesket.«

»Kongens By« hænger på Frederiksborgmuseets moderne samling sammen med andre billeder fra Besættelsen, bl.a. portrætter af nogle af modstandskampens hovedskikkelser. Den moderne samling er i sig selv en stor oplevelse med sin fornemme samling af portrætkunst fra det 20. og 21. århundrede. Så det er bare med at komme af sted til Hillerød.