Bertels kamp for Isak, Noora, Sana, Eva og Vilde

Lars Rix, kulturredaktør Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Tidligere kulturminister Bertel Haarder synes efterhånden at have sundet sig oven på ministerrokaden, hvor han måtte vige pladsen for Mette Bock, og så den efterfølgende ballade omkring stillingen som generalkonsul i Flensborg. I hvert fald har Haarder nu fundet sig så godt til rette som menigt medlem af Folketinget, at han er begyndt at tage hul på en række sager, der ligger hans hjerte særlig nært.

En af dem er sagen om den norske tv-serie SKAM, som danske fans hidtil har kunnet se via norske NRK, men som nu er blevet blokeret, fordi organisationen bag de norske musikselskaber, IFPI, vil beskytte rettighederne til musikken i serien.

Bertel Haarder har således stillet et spørgsmål til den nye kulturminister om, hvad hun vil gøre for, at der igen bliver uhindret adgang til den norske tv-serie for de danske seere. Og som man kan forstå på en Facebook-video, produceret af Venstre, så er Bertel Haarder KÆMPE SKAM-fan. Mon det ikke handler en smule om, at Bertel Haarder er KÆMPE fan af et tæt nordisk samarbejde og mener, at den norske series popularitet har betydet meget for vores fælles nordiske sprogforståelse?

Det har han helt sikkert ret i, sagen er bare, at næppe hverken han eller kulturministeren kan gøre det store for at ændre noget som helst, uanset hvor fjollet beslutningen virker. Dette handler nemlig ikke om et par norske musiknumre i en tv-serie, men om hele den globale underholdningsindustri, der lige nu forsøger at kæmpe mod den teknologiske udvikling i et nærmeste desperat forsøg på at pleje egne økonomiske interesser. I dag kan information og underholdning i princippet flyde frit over landegrænser, og vi forbrugere ville uden problemer kunne shoppe rundt i alverdens musik, film og tv-serier, hvis vi ellers fik lov til det. Men selv om teknikken for længst har gjort det muligt at se og høre alt, lige når og hvor man vil, så har de, der ejer rettighederne til eksempelvis film og musik, ikke evnet at leve op til forbrugernes krav. Derfor står vi nu i en situation, hvor nogle film kan ses på streaming i USA, men ikke i Europa, noget musik kan høres på Apple Music men ikke på Spotify, og nogle tv-serier – som SKAM – kan ses med det samme i Norge, men ikke i Danmark.

Det skræver med andre ord, at de store internationale selskaber, der lever af underholdning, bliver enige om at følge med tiden og ikke holde fast i fortiden. Hatten af, hvis Bertel Haarder kan få sat skub i den proces. Jeg tvivler.