Bertel Haarder: »Den nationale identitet er jo ikke proportional med kulturbevillingerne«

Kulturstøtte og terrordebat bør ikke kædes sammen, mener kulturministeren kan godt forstå, at kulturlivet kæmper for sine bevillinger.

Bertel Haarder vil ikke kommentere planerne om at ændre skattereglerne for de store fonde, som i dag giver store beløb til kultur. Arkivfoto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere

Den italienske regeringsleder, Matteo Renzi, har i denne uge slået til lyd for, at terror også er en kulturkamp, og at midler til terrorbekæmpelse skal ledsages af øgede bevillinger til kultur.

I Danmark klager kulturlivet over nedskæringer, og Det Kongelige Teaters chef, Morten Hesseldahl, anklager danske politikere for manglende kulturforståelse.

Berlingske har spurgt kulturminister Bertel Haarder (V) om hans holdning:

Kan kulturen være et våben mod terror?

»På en måde ja: Det, der kan skabe grobund for terror, er, hvis en stigende del af de unge føler sig helt uden for samfundet. Og en af måderne at få de unge med i samfundet er jo foreningslivet – og idrætten og sporten – hvor man kommer ind på lige fod med andre danskere og får et netværk. Og derved kommer væk fra de mørke tanker, man kan falde i, hvis man lever helt uden for andre menneskers selskab. Så alt, hvad der bidrager til fællesskabsfølelse, vil jo på langt sigt modvirke terror. På den måde er der en sammenhæng mellem civilsamfundskulturen og terror. Og i øvrigt tror jeg, at en af grundene til, at vi i Danmark har overraskende få overgreb mod minoriteter, overraskende få fanatikere, er vores stærke civilsamfund.«

Appel til regeringen gør indtryk

Hvad med den klassiske kultur – har den en rolle at spille?

»Ja, fordi kulturen består jo af de fælles erfaringer, vi har som mennesker, og som er nedfældet i bøger, musik og kunst af enhver art. Ved at få kendskab til de erfaringer, som man helst skulle møde i skolen og uddannelserne, så bliver man jo også en del af samfundet og får en fællesskabsfølelse.«

Morten Hesseldahl kritiserer kulturnedskæringer i en tid, hvor der er behov for fællesskabsfølelsen. Forstår du det synspunkt?

»Ikke i denne sammenhæng. Jeg tror ikke, at Morten Hesseldahl kunne drømme om at kæde kulturstøtte sammen med terrorisme. Jeg kender hans synspunkter ret godt, og selvfølgelig skal han slås for Det Kongelige Teater og kæmpe imod, at private fonde bliver ekstra beskattet – det, synes, jeg er helt i orden. Men man skal ikke gøre det til et led i terrorismedebatten.«

Hesseldahl siger blandt andet, at i tider med terrortrusler er der behov for at styrke den nationale identitet.

»Det er jeg fuldstændig enig i.«

Men hvorfor skærer man så ned?

»Jamen denne nationale identitet er jo ikke proportional med kulturbevillingerne. Og i øvrigt er de bevillinger ikke så dårlige, som nogle tror. Vi giver 20 procent mere pr. indbygger til kultur, end den svenske stat gør. Vi har for eksempel en rigtig høj dækning af store orkestre, hvor jeg tror, vi har rekord i hele verden.

Det står ikke så dårligt fat i Danmark. Og så har vi disse vidunderlige fonde, som jo bygger det ene vidunder efter det andet. Sommetider har vi svært ved at finansiere, hvad der skal foregå i disse bygninger, men kulturen er ikke nødlidende i Danmark. Men der forestår nogle besparelser, som kræver tilpasninger blandt andet på det Kongelige Teater. Der ligger vanskelige opgaver forude, det gør der.«

Fondene klager jo nu over, at der bliver færre penge til kulturen på grund af nye skatteregler. Har de ret?

»Den sag har jeg ingen kommentarer til – den er i proces.«

Men gør det indtryk på jer, når direktører for de store kulturinstitutioner samlet sender en appel til regeringen, som de gjorde torsdag?

»Ja, det gør indtryk. I allerhøjeste grad. Jeg fik det bragt med det samme og har læst det indtil flere gange. Det gør selvfølgelig et stort indtryk, så derfor er jeg også glad for, at sagen er i proces.«

Kan du sige, hvad I vil gøre ved det?

»Nej.«