Berlingskes anmelder: Det første afsnit af »Grænseland« er ikke en katastrofe, men...

Skuespillerne taler dansk som på en københavnsk café, og der er et fravær af datidens genstande og kilder. Historieserien »Grænseland« er dramatisk og fint filmisk fortalt, men mangler autenticitet.

Prinsen af Nør, bror til hertugen af Augustenborg, erobrer kasernen i Rendsborg. Foto fra Grænseland. Foto: Morten Krüger.

DR har lavet en serie om Sønderjyllands historie på fire afsnit og med titlen Grænseland. Den minder ganske meget om DRs tidligere historieserie Historien om Danmark, og også i den nye serie er det allestedsnærværende Lars Mikkelsen, der fører seerne igennem.

Allestedsnærværende Lars Mikkelsen fortæller om Sønderjyllands historie. Han gør det glimrende, med en klar og rolig diktion. Foto fra serien: Morten Krüger.

Serien starter i 1840erne, hvor en voldsom sprogstrid markerede konflikten mellem det danske og det tyske. Tysk var i fremdrift og bredte sig op nordpå til dansksindede områder i Nordslesvig. Hertugen af Augustenborg havde sine egne planer om at gøre Slesvig-Holsten selvstændigt med sig selv som konge, og han samarbejdede med Preussen, der havde en interesse i at gøre området tysk eller tyskvenligt. Hertugen er den ene hovedperson i dette første afsnit af DRs serie, mens den dansksindede bonde Laurids Skau er hans modstander og seriens anden hovedperson. Laurids Skau blev danskhedens anfører og kæmpede for det danske sprog.