Berlinalen åbnede med legesyg film

Bill Murray, Trine Dyrholm og Wes Anderson var blandt de filmkunstnere, der satte præg på Berlinalens åbningsdag.

Bill Murray, Saoirse Ronan og Jeff Goldblum ved præsentationen af »The Grand Budapest Hote« på Berlinalens første dag. Foto: Johannes Eisele/AFP Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BERLIN: En skarp vintersol skinnede over starten på filmfestivalen i Berlin, der historisk har været affyringsrampe for både danske og udenlandske instruktører. Heriblandt en af festivalens danske stamgæster, »Arvingen«-skuespilleren Trine Dyrholm, der gennem årene hyppigt har høstet bifald her i byen for sine præstationer i film af blandt andre Annette K. Olesen og Pernille Fischer Christensen.

Dette år, under Berlinale nummer 64, er hun dog med i den vurderende rolle, og festivalens første pressemøde var en præsentation af festivalens øverste jury, hvor Dyrholm har sæde ved siden af instruktører som Michel Gondry og skuespillerkollegaer som Christoph Waltz.

Ligesom de øvrige jurymedlemmer var Trine Dyrholm dog forsigtig med at udtale sig om årets program, hvilket i sagens natur også er vanskeligt, når man skal være upartisk jurymedlem og endnu ikke har set en eneste af de film, man skal vurdere.

»Jeg er meget interesseret i film, der berører mig følelsesmæssigt. Der er stor diversitet i årets program, og det bliver nogle svære valg, når priserne skal deles ud,« sagde Trine Dyrholm, der dog i en bestemt henseende allerede så berørt ud. Hun bar nemlig juryens største smil, mens blandt andre skuespillerne Tony Leung og Greta Gerwig til gengæld så skeptiske og trætte ud ved tilstedeværelsen af de hundreder af journalister.

Juryens formand er den amerikanske producer James Schamus, der blandt andre har stået bag Ang Lees største hits, herunder »Brokeback Mountain«.

»Jeg er enig med Trine. Vi vil helst ikke sige andet, end at vi glæder os til at komme i gang. Det er trods alt meget nemmere at se film end at lave film,« sagde James Schamus, der dog også forventede stor uenighed i juryen om de enkelte film.

»Vi bliver som en familie. Vi kan være uenige helt ned i det molekylære, men når vi vågner om morgenen, vil vi elske hinanden alligevel. Sådan er det med film. De binder os sammen,« sagde James Schamus.

Markante instruktører skifter til Berlin

To markante instruktører har skiftet filmfestivalen i Cannes ud med filmfestivalen i Berlin, hvilket er usædvanligt, da Cannes står væsentligt højere på filmfestivalernes rangstige end Berlin. Den ene er Lars von Trier, der for første gang, med den lange version af »Nymphomaniac«, præsenterer en ny film uden for Cannes, som han ellers har haft et årelangt samarbejde med. Den anden er den amerikanske instruktør Wes Anderson, hvis brogede og pudseløjerlige film må siges at være så forskellige fra Lars von Triers, som det overhovedet er tænkeligt muligt.

I går åbnede Berlinalen med Wes Andersons »The Grand Budapest Hotel«, der foregår på et luksushotel i et mellemeuropæisk land, der har stor lighed med Ungarn. Flere af Wes Andersons faste skuespillere såsom Bill Murray, Owen Wilson og Edward Norton er med i filmen, et forhold som Murray kommenterede med sin verdensberømte, dryppende sarkasme.

»Der er to ting, der tiltrækker os ved Wes’ film. De usædvanligt lange arbejdsdage og den latterligt lave hyre. Jeg taber bogstavelig talt penge, når jeg er med i Wes’ film, fordi jeg bruger penge flere på drikkepenge end det, jeg får ind i løn,« sagde Murray.

Han fik dog også sagt mellem linjerne, at han elsker Wes Anderson højt.

»Men lad os være ærlige. Den første forelskelse er væk,« sagde Bill Murray.

En anden Berlinale-veteran, den engelske skuespiller Tilda Swinton, der blandt andet var jurypræsident i Berlin i 2009, var kun en lille smule irriteret over at skulle indgå i den faste festivaltradition, at kvindelige skuespillere skal svare på mange spørgsmål om deres udseende og tøj, men det skyldtes måske, at hun i Wes Andersons film spiller en 84-årig grevinde, der er majet ud som en bryllupskage. Hendes makeup er skabt af den oscarnominerede makeupartist Mark Coulier, men ifølge Sinton kunne hans arbejde godt have været sparet.

»Uden makeup ligner jeg faktisk en 84-årig,« sagde Tilda Swinton, der dog ved pressemødet fremstod som den blonde gudinde, hun alle dage har lignet.

Berlinalen varer til 16. februar, hvor festivalens hovedpræmie, Guldbjørnen, uddeles.