Balladen om et ansigt

Alverdens medier er gået i selvsving over 45-årige Renée Zellweger, der mandag optrådte offentligt med et markant forandret udseende. På få dage er tonen imidlertid gået fra forargelse over hendes beslutning til forargelse over forargelsen.

Renée Zellweger i 2014 og i 2004. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

45-årige Renée Zellweger, der senest var filmaktuel i 2010, har de senere år været en sjælden gæst på den røde løber.

I mandags gjorde hun dog en undtagelse, da hun mødte op til Elle Magazines 21st Annual Celebration of Women in Hollywood - og skabte en øjeblikkelig international mediestorm. Renée Zell­weger lignede nemlig ikke længere sig selv – eller rettere det billede af hende, som verden har fra film som »Bridget Jones’ dagbog« og »Jerry Maguire«.

Twitter og Facebook, modeblogs og seriøse nyhedsmedier som CNN glødede med variationer over temaet »Renée – hvad har du gjort ved dit ansigt?«.

Stjernen var så ugenkendelig, at flere ligefrem spekulerede i, om det rent faktisk var hende. Eksperter i plastikkirurgi og ansigtsforskønnelse blev følgelig hevet ind, og blandt andre den angiveligt anerkendte kirurg dr. Fuat Yuksel fra Longevita udtalte til tabloidavisen The Mirror, at »det er tydeligt, at hun har undergået en række diskrete kosmetiske procedurer for at ændre sit ansigts fremtoning.

Hun har fået ændret konturen af sit ansigt, fået fillere i folderne ved næse og mund og botox ved øjenbrynsområdet for at stramme huden op og få hende til at fremstå mere ungdommelig«.

Hans professionelle vurdering var illustreret med aggressivt røde pile mod de omtalte områder.

Kvinder taber på alle fronter

Mediestormen blev på kort tid så massiv, at Renée Zellweger følte sig nødsaget til at tage til genmæle i et statement til People Magazine:

»Jeg er glad for, at folk synes, jeg ser anderledes ud,« sagde hun.

»Måske ser jeg anderledes ud, men hvem gør ikke det, når de bliver ældre? Jeg ER anderledes. Jeg lever et anderledes, lykkeligt og tilfredsstillende liv, og jeg er kun glad for, at man kan se det.«

Renée Zellweger hverken be- eller afkræftede, at hun har fået lavet kosmetiske operationer. Til gengæld kom hun med en forklaring på, hvorfor hun de seneste fire år har valgt at gå bag kameraet og arbejde med TV-filmen »Cinnamon Girl: California Dreaming«.

»Det har gjort mig langt mindre stresset ikke at være foran kameraet.«

Svaret er fra flere sider blevet rost for at vise klasse, og debatten har da også de senere dage ændret sig fra en fordømmelse af Renée Zellwegers beslutning om at ændre på sit naturlige udseende til en fordømmelse af fordømmelsen.

Jennifer Gerson Uffalysu skrev i avisen The Guardian et indlæg med overskriften »Der er ikke noget galt med Zellwegers ansigt – der er noget galt med os«:

»At være en kvindelig berømthed er at tabe på alle fronter. Hvor vover du at blive ældre? I bedste fald bliver du hånet, i værste fald står du uden arbejde. Hvis du får tydelige skønhedsoperationer på dit ansigt for at bekæmpe den uundgåelige aldring, bliver du også hånet for din selvoptagethed og dine selvbedrageriske forsøg på at bevare din ungdom - eller arbejdsløs. Vores stigende grad af besættelse af berømte mennesker har medført et mærkeligt fænomen: Komplet fremmede menneskers kroppe er at betragte som fælles offentlig ejendom, der kan vurderes med et skuldertræk, kritiseres ... og forkastes.«

Må ikke være som os

Flere har som led i debatten påpeget, at der er sket et bekymrende skred i, hvor hurtige vi er til at gøre os til dommere over andre. Sarah Seltzer fra mediebloggen Flavorwire.com opsummerer: »Det vestlige samfund er så optaget af ansigter, at der er en nærmest universel trang til at glo, når de ændres. Også selv om vi ved, at det faktisk ikke rager os. Vi EJER ikke berømte mennesker, deres billeder eller deres livsvalg, heller ikke selv om det undertiden føles sådan.«

Susan Yi Sencindiver, ekstern lektor ved Institut for Æstetik og Koomunikation ved Aarhus Universitet, giver Sarah Seltzer ret: Berømtheder skal være ophøjede fascinationsobjekter. Kommer de til at ligne os for meget, skubber vi dem straks ned af piedestalen, og alt for synlige kosmetiske indgreb minder os om, at berømtheder også kan være usikre og bange for alderens fremmarch. Hun påpeger, at den sladder, der før foregik i det private rum over en kop kaffe, er rykket ud i det offentlige rum, hvor en impulsiv bemærkning hurtigt kan brede sig til mange tusinde læsere.

»Det er blevet mere diffust, hvem ens publikum er. Og det er i stigende grad folket, der med eksempelvis internet-trolling siger, at nu skal du ikke længere tilhøre eliten.«

Det store spørgsmål lige nu synes at være, om forandringen vil skade Renée Zellwegers karriere, sådan som det er sket for andre skuespillerinder, der har lavet drastisk om på deres ansigter og derved deres »brands«.

Jennifer Grey fra »Dirty Dancing« oplevede rollerne tynde ud, efter hun fik ændret sin karakteristiske næse. Det samme oplevede Meg Ryan, da hun fik glattet latterrynkerne.

Renée Zellweger har dog allerede flere projekter på banen. Til foråret er hun aktuel i thrilleren »The Whole Truth« med Keanu Reeves, og så venter »Same Kind of Different as Me«, baseret på Ron Halls og Denver Moores memoirer af samme navn. Så mon ikke Renée Zellweger klarer skærene?

Hun er trods alt Oscar-vindende skuespillerinde. Man kan kun håbe, at talent i sidste ende trumfer tabet af Bridget Jones’ æblekinder.