Arken får nyt vartegn

En stor donation har sikret Arken et gyldent vartegn. Det bliver kunstnerduoen Elmgreen & Dragsets bud på en moderne rytterstatue, som flytter fra Trafalgar Square i London til Ishøj.

Elmgreen & Dragsets fire meter høje skulptur af drengen på gyngehesten er her placeret på den fjerde plint på Trafalgar Square i London. Den alternative rytterstatue er netop blevet erstattet af en gigantisk blå høne, der nu troner på den engelske plads, mens den gyldne dreng er på vej til Arken i Ishøj. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Aros har Olafur Eliassons regnbue. Kunsten i Aalborg har Jeppe Heins interaktive vandpavillon, og nu får Arken også et iøjefaldende vartegn i form af et markant samtidskunstværk. Det bliver en fire meter høj dreng på en gyngehest, som er kunstnerduoen Michael Elmgreen og Ingar Dragsets bud på en moderne rytterstatue. Værket bærer titlen »Powerless Structures, Fig. 101«.

»Rytterstatuen afspejler en fin form for humanisme, optimisme og fremadrettethed. Den har en munter og kritisk holdning til traditionen. Det harmonerer fuldstændig med Arkens værdier og tilgang til verden. Statuen er derfor et perfekt vartegn for os,« siger Arkens direktør, Christian Gether. Drengen på gyngehesten har de seneste 18 måneder stået på den prestigefyldte fjerde plint på Trafalgar Square i London. På pladsens øvrige plinter troner skulpturer af en konge og to generaler permanent, mens den fjerde plint stod tom i over 150 år, indtil den i 1998 blev taget i brug som udstillingsbase for skiftende markante kunstværker, der bliver udvalgt via en international konkurrence. Arkens direktør var til stede, da Elmgreen & Dragsets rytterstatue blev præsenteret på Trafalgar Square for halvandet år siden. Han tænkte straks, at den ville passe perfekt til Arken og sendte derfor en ansøgning til Annie & Otto Detlefs’ Fonde, som har doneret kunstværket til museet i Ishøj. Prisen på statuen er en hemmelighed.

»Men der er tale om en meget stor donation, da det er et hovedværk i dansk kunsthistorie,« siger Christian Gether.

Farvel til våbnene

Michael Elmgreen og Ingar Dragset er godt tilfredse med, at deres rytterstatue nu bliver Arkens vartegn. De anser selv værket for at være en form for antikrigsmonument.

»Det handler om håb i stedet for fejring af en sejr. Det handler om leg og fantasi i stedet for krig,« siger Michael Elmgreen med reference til, at de fleste rytterstatuer i byrummet forestiller sejrherrer fra slag og krige, der poserer med deres våben.

»Hvis man som barn ikke har forældre, som trækker én med på museum i tide og utide, er rytterstatuer nogle af de første skulpturer, man stifter bekendtsskab med. Andre skulpturer i byrummet er typisk småvrisne, ældre herrer som konger og betydningsfulde politikere og digtere. Det er kendte mennesker med magt og autoritet,« siger Michael Elmgreen, som peger på, at der ikke er så mange skulpturer, der forestiller ukendte mennesker.

»I vores moderne tilværelse er der også så meget, som handler om at få succes og gøre sig bemærket. Det gælder også for børn og unge. Man skal vinde en talentkonkurrence eller have den mest cool profil på Facebook. Man skal markere sig. Man skal skille sig ud fra massen. Man skal være en stjerne. Men måske er det i virkeligheden fint at være sig selv i stedet for at være noget på grund af sin position. Vores dreng har ikke opnået noget særligt. Han er bare et barn, han er bare sig selv,« siger Michael Elmgreen.

Drengen på gyngehesten er lavet ud fra klassiske principper. Den er af bronze og proportioneret, så hovedet er forholdsmæssigt større end resten af drengen, da den traditionen tro skal betragtes fra frøperspektiv.

»Men i modsætning til de klassiske rytterstatuer, som oftest kigger mod himlen eller stirrer autoritativt ud i luften, så kigger drengen ned og møder betragterens blik, når man ser på hans ansigt,« påpeger Michael Elmgreen.

Fremtræden plads til gylden dreng

Arkens direktør anser »Powerless Structures, Fig. 101« for en smuk forlængelse af et usædvanligt dansk sejrsmonument, der blev rejst i 1858, og som også bryder med den mere krigsfejrende tradition, der blev grundlagt med statuen af Marcus Aurelius, som blev rejst i Rom i år 175.

»H.W. Bissens »Landsoldaten« i Fredericia, som fejrer sejren i 1849, er helt unik. Her træder landsoldaten på kanonen, mens han løfter en bøgegren i stedet for et våben, som det traditionelt er tilfældet,« siger Christian Gether.

Rytterstatuen vil blive placeret på en 2,2 meter høj plint foran Arken. Selve skulpturen er knap fire meter høj. Christian Gether forventer, at den vil være på plads til juni 2014. Arken står foran en større forandring, da der skal anlægges en sø rundt om museet. Når fremtidens gæster ankommer via en bro, vil den gyldne dreng være det første, de ser.

»Vores gæster skal ikke gøres ydmyge, når de ankommer,« siger Christian Gether og tilføjer:

»Vi vil gerne gøre dem muntre og positive, og det tror jeg, at drengen på gyngehesten vil kunne.«