Arken-direktør angriber DFer: Hans projekt er et korstog imod viden om vores egen tid

Når DFs kulturordfører vil beskære støtten til moderne kunstmuseer, er det i virkeligheden et korstog imod viden om vores egen tid, mener Arkens direktør, Christian Gether.

Foto: NIels Ahlmann Olesen. Kunstmuseet Arkens direktør, Christian Gether, har flere gange inviteret Alex Ahrendtsen til at besøge museet. Men DF-ordføreren har endnu ikke taget imod invitationen, siger han.
Læs mere
Fold sammen

Styrk de kulturhistoriske museer, især dem udenfor hovedstaden, og skab plads til, at flere museer kan blive statsanerkendt. Og tag så pengene fra moderne kunstmuseer som Louisiana og Arken.

Sådan lyder i korte træk opskriften på en ny museumsstøtte, som DFs kulturordfører, Alex Ahrendtsen, netop - og for tredje gang på få år - har bragt i spil.

Men Ahrendtsens forslag bunder snarere i afsky for det moderne end forståelse for, hvad museerne rent faktisk foretager sig, mener Arkens direktør, Christian Gether.

»Dagsordenen for Alex Ahrendtsen er, at han ikke kan lide det moderne. Han siger, at provinsen skal have noget mere, og at det skulle være mere retfærdigt. Men faktum er, at Arken jo ligger i provinsen,« siger Christian Gether.

»Arken blev etableret i sin tid på initiativ af Københavns Amt, for at de 300.000 til 400.000 borgere på Københavns Vestegn, hvor der ikke lå et kunstmuseum, skulle have mulighed for at opleve kunst.«

Christian Gether mener, at Alex Ahrendtsen sætter et kunstigt modsætningsforhold op, når han vil styrke kulturhistoriske museer i provinsen på bekostning af kunstmuseer i københavnsområdet.

»Museer i provinsen beskæftiger sig også med det moderne, og kulturhistoriske museer er ikke bare flinteøkser – det handler også om at lære noget om vores egen tid. Al vidensproduktion forholder sig til vores tid - og det er det moderne,« siger han.

»I virkeligheden er Alex Ahrendtsens projekt et korstog imod viden om vores egen tid. Et kunstmuseum er jo lige så meget et kulturhistorisk museum fordstået på den måde, at vi også forholder os til kulturhistorie, bare med kunsten som udgangspunkt, hvor andre har genstande fra den ældre kultur som studieoobjekt. Men grundlæggende er de en del af samfundets oplysningsprojekt, som går ud på at fortælle borgerne så meget som muligt, så de bliver stadig mere i stand til at få herredømme over deres eget liv.«

Med sin beliggenhed i et multikulturelt område har Arken gennem årene satset meget på undervisning og introducerer årligt 30-50.000 skolebørn til dansk kultur gennem kunsten, fortæller Christian Gether.

»Vi er en kunst- og kulturoplysende og en dannende institution, som der ikke er andre af på Københavns Vestegn. Vi bringer et nyt kulturliv til at område, som har været underforsynet,« siger han.

»Man må se det danske museumsvæsen som en helhed, hvor man løser forskellige opgaver og tillægger forskellige opgaver forskellig vægt. På Københavns Vestegn, hvor der er så meget brug for oplysning og uddannelse, er det det, vi lægger vægt på.«

Han mener, at fremtidens museum i højere grad også skal føle større social ansvarlighed.

»Hele det sociale aspekt kommer til at blive en del af det, som fremtidens museum skal forholde sig til,« siger han. »Vi har bl.a. et samarbejde med fodboldklubben Brøndby om forvildede unge, som vi prøver at give en ny chance i livet. Det kan museet i høj grad bruges til.«

Christian Gether har flere gange inviteret Alex Ahrendtsen til Ishøj for ved selvsyn at opleve det sociale og dannende arbejde, Arken udfører i lokalområdet.

»Han har ikke været her endnu,« konstaterer museumsdirektøren.