Annisette chokerer: Se billederne!

Grand-prix-vinder er hjemløs efter eget valg. Og sangerinden Annisette er politisk ukorrekt med tilbagevirkende kraft.

Annisette i Det Ny Scalas (nu Nørrebro Teaters) juleforestilling 1957. Fold sammen
Læs mere
Foto: Vagn Hansen

Hvis man ikke længere har A Friend in London, er det godt at have gode venner i Los Angeles. Forsangeren i bandet, der vandt det danske Melodi Grand Prix med »A New Tomorrow« i 2011, Tim Schou, fortæller BT, at han ikke ejer fast tag over hovedet og lever som hjemløs på jagt efter en karriere i musikverdenen.
»Jeg fik lyst til ikke at vide, hvad der skulle ske i morgen. Hvis jeg sidder for længe i en lejlighed, bliver jeg rastløs.«
Tim Schou understreger, at hjemløsheden er selvvalgt. Han har både prøvet at sove fire nætter på gulvet i et indkøbs­center og været tvunget til at holde sig vågen på barer. Men ellers flakker han fra opredning til opredning.
»Når jeg besøger mine venner, og de har redt op til mig med dyne og puder, så sætter jeg pris på det på en hel anden måde. Det er fantastisk.«

Annisette dog

Fænomenet blackfacing (at maskere sig til en anden hudfarve end ens egen, red.) er et af tidens udskældte fænomener. Det stammer fra USA, hvor det er yderst tabubelagt. Heller ikke på disse breddegrader kan man bare på teatret maskere sig til, hvad man har lyst til længere. Herhjemme fik Den Kongelige Opera skældud for en sort sangerindes yellowfacing i »Madame Butterfly« for nylig, mens Malmö Opera måtte forsvare blå mennesker i »Lakmé«.
Et dyk i Berlingskes righoldige billedarkiv afslører nu, at også sangerinden Annisette, der eller har skrævet over usvækket støtte til albanske diktatorer og en altfavnende verdenshumanisme, har gjort sig skyldig i blackfacing. Her er den dengang ni-årige sangerinde i Det ny Scalas juleforestilling i 1957. »Annisette spiller negerdukkepigen Cha Cha og er sminket kulsort. Det er første gang, hun optræder på et teater, men absolut ikke sidste gang,« rapporterede avisen dengang. Det havde det været i dag.