Anmelderne: Disse Roskilde-navne må du ikke gå glip af

På torsdag begynder musikken for alvor på årets Roskilde Festival. Berlingskes musikalske treenighed - Rix, Krogsgaard og Gaunt - guider dig her igennem fire dages omfattende musiktilbud.

Quadron har sangerinden Coco i front og er blandt de oplevelser, du ifølge musikanmelder Michael Gaunt ikke må gå glip af i år. Quadron spiller lørdag 21.30 på Odeon-scenen. Fold sammen
Læs mere

TORSDAG 4. JULI

Vinnie Who, torsdag kl. 18, Orange

Natklubstemning sådan en sen torsdag eftermiddag på Roskilde? Tja, Vinnie Who har i hvert fald musikken til at skabe festen, men om den egner sig til den store scene på dette tidspunkt er svært at sige. Spændende åbningsnavn. /rix

Savages, torsdag kl. 20, Pavilion

Briterne står for en mørk, sammenbidt rock med inspiration fra 1980ernes postpunk. Men kvartetten overbeviser også i de blødere indslag, og netop i spændet mellem skønhed og stakåndet aggression viser Savages deres sande styrke. /jkc

Kendrick Lamar, torsdag kl. 20.30, Arena

Da Kendrick Lamar gæstede Vega tidligere i år, var Compton-rapperen tydeligt overrasket over den overvældende danske modtagelse. Han er det mest hypede navn på rap-scenen i år, og med albummet »Good Kid M.A.A.D. City« med sig i rygsækken kan det næsten ikke gå galt. /rix

Disclosure, torsdag kl. 22:00, Apollo

Med det dugfriske debutalbum »Settle« har det unge britiske brødrepar Guy og Howard Lawrence skabt et af sommerens mest formfuldendte festsoundtracks. En smittende cocktail af britisk bas, house, UK garage og smægtende pophooks fra stemmer som Jessie Ware, AlunaGeorge og Sam Smith. Vi spår en euforisk fest foran Apollo-scenen. /micg

Christian Hjelm, torsdag kl. 23, Odeon

At forene det umiddelbart appellerende med det slidstærke er en kunst, og den mestrer Christian Hjem til noget nær perfektion på sin solodebut. Og sangeren og sangskriveren, der sædvanligvis slår sine musikalske folder i Figurines, er lige så god live som på plade. /jkc

Animal Collective, torsdag kl. 23, Arena

Der er dømt musikalsk syretrip, når dette balstyriske newyorkerband slipper tøjlerne i et virvar af rundtossede rytmer, syntetiske brus og vokalharmonier a la Beach Boys. Rammer de dagsformen, er det som at kigge ind i et kalejdoskop af kontant formskiftende lyd. /micg



FREDAG 5. JULI

Synd og Skam, fredag kl. 12, Pavilion

Debuten hed »Blafret ør af kjoler«, men kunne lige så godt have heddet »Så Ørerne Blafrer«, for Svendborg-bandet excellerer i en tøjlesløs og medrivende blanding af punk, postpunk og gammel syrerock, som gør sig endnu bedre på scenen end på plade. /jkc

Highasakite, fredag kl. 14, Pavilion

Nordmændene er garanter for gode popmelodier med rullende percussion-fornemmelser, og Ingrid Helene Håviks stemme er på samme tid skridsikker og smidig. Kvintetten nyder stor succes i hjemlandet, men fortjener det altså også her. /jkc

Dead Can Dance, fredag kl. 15.30, Arena

Med Dead Can Dance er det lykkedes Roskilde Festival at hive et vaskeægte kultnavn op af hatten. Den australske duo har siden midt-80erne skabt deres helt eget majestæ­tisk udtryk i krydsfeltet mellem gotisk pop, middelalderhymner og verdensmusik. Storladen musik af en anden verden. I ordets bogstavelige forstand. /micg

Bobby Womack, fredag kl. 19.30, Orange

69-årige Womack kan sagtens gå hen at blive den helt store overraskelse. Ikke nok med at han kommer anstigende med et bagkatalog, der tæller stakkevis af hit. Mandens 2012-album »The Braves Man In The Universe« produceret af Damon Albarn er bundsolidt og viser, at Womack stadig er en funky fætter. /rix

Den Sorte Skole, fredag kl. 20.30, Arena

Danmarks ubestridte klippe-klistre-konger vender tilbage til festivalen for at give endnu en lektion på pladespillerne. Denne gang med numrene fra deres seneste album »Lektion III«, der er en mildest talt eklektisk collage af obskure musiksamples fra verdens fjerneste afkroge. /micg

Rihanna, fredag kl. 22.30, Orange

Årets store popfest må man ikke gå glip af. Rihanna er som kunstner helt sin egen, og trods hendes korte karriere har hun solgt mere end 100 millioner plader på verdensplan. Det er caribisk dancehall, der møder amerikansk R&B på Orange fredag aften. /rix

Tego Calderón, fredag kl. 24, Cosmopol

Rap fra Puerto Rico er ikke hverdagskost, men fra sin base i Miami har Tego Calderón trukket sit hjemlands Plena med til staterne og blander den gnidningsfrit med dancehall og hip-hop. /rix

Crystal Castles, fredag kl. 01.30, Arena

Man behøver ikke spille på guitar for at være punk. I hvert fald ikke hvis man hedder Crystal Castles. Den canadiske duo har ry for at give nogle fandenivoldske koncerter, når først de får fyret op for deres mørkt skurrende electropop. Hold særligt øje med heksehylet i front, Alice Glass. /micg

LØRDAG 6. JULI

Ekkozone performs music for 18 musicians, lørdag kl. 12, Cosmopol

Der er plads til lidt af hvert på Roskilde. Og tak for det. Her er det newyorkerkomponisten Steve Reichs minimalistisk pulserende orkesterværk »Music for 18 Musicians«, der for kun anden gang nogensinde opføres på dansk grund. Mildest talt hypnotiserende start på dagen. /micg

Ásgeir Trausti, lørdag kl. 17, Pavilion

Det var solisten Ásgeir Trausti og albummet »Dýrð í dauðaþögn«, der blev talt om alle vegne, da Berlingske besøgte Reykjavik sidste år. Den unge guitarist er stor hjemme i Island, men har samtidig det, der skal til for at bryde igennem internationalt. /rix

Iceage, lørdag kl. 18, Arena

»There’s a vile fury in us«, lyder det et sted på danskernes andet album, som gnistrer, skærer og river alt med sig. Det er punk, smadderrock og forsanger Elias Bender Rønnenfelts blodrøde intensitet i ét forløsende raseri. /jkc

The National, lørdag kl. 19.30, Orange

Noget er unægtelig sket, siden de melodiske og melankolsk tonede amerikanere spillede på Loppen i 2005. Og lørdag står de på Orange Scene med Matt Berningers mørke, men facetterede stemme i centrum. /jkc

Quadron, lørdag kl. 21.30, Odeon

Med deres seneste album har den bedårende danske soulduo fortjent fået hul igennem både herhjemme og i udlandet. Glæd dig især til sangerinden Coco, der synger de sødmefulde soul-lækkerier helt fænomenalt live. /micg

Sigur Rós, lørdag kl. 00.00, Arena

Det krystallinske og himmelstræbende finder sammen i islændingenes kompositioner, som rubriceres som postrock, men lever fint uden etiketter og ofte løber over med en næsten ubegribelig skønhed. /jkc

Chelsea Light Moving, lørdag kl. 24, Odeon

Sonic Youth forsangeren Thurston Moores nye band Chelsea Light Moving er så meget New York, at det næsten er for meget. Men hvis man er til Moores stædige søgen efter den ultimative lyd mixet op med Beatnik-poesi, så er denne koncert et absolut must. /rix

Goat, lørdag kl. 01.30, Pavilion

Et af festivalens mere eksotiske indslag kommer fra noget så ueksotisk som Sverige. Iklædt kulørte masker spiller orkesteret en vilter blanding af psykedelisk rock og funky afrobeat. Det her kunne gå godt hen og blive en af de mere mindeværdige fester for Roskildes mest eventyrlystne natteravne. /micg

SØNDAG 7. JULI

Henry Rollins, søndag kl. 12, Gloria

Der findes vel næppe en bedre måde at kickstarte søndagen på Roskilde end med en opsang fra selveste Henry Rollins, der her på Gloria giver sin sidste af i alt tre spoken work-optrædender på dette års festival. /rix

James Blake, søndag kl. 14.30, Orange

Det er et modigt valg af Roskilde at sætte en enkelt mand til at spille Orange Scene op. Men hvis der er nogen, der kan gøre det, er det nok britiske James Blake, der på kort tid har skabt sit helt eget besnærende udtryk mellem britisk basmusik og sjælfuld soul-croon. Jorden under Dyrskuepladsen kommer til at skælve. /micg

Azelia Banks, søndag kl. 16, Cosmopol

Hendes forbilleder er Aliyah og Beyoncé, men Azelia er en hård nyser i den sammenhæng. Lyt en gang til hendes hit »212«, hvor ordet »Cunt« indgår hele ti gange. Azelia er født og opvokset i Harlem, fik som lille bank med baseballbat af sin mor og flyttede hjemmefra som 14-årig. Hendes succes kan hun kun takke sig selv for. /rix

John Grant, søndag kl. 16.30, Odeon

Amerikanerens croon er ualmindelig smukt, og et af hans kunstneriske greb er at fremsynge grimme, deprimerende eller grotesk morsomme vers så vidunderligt som overhovedet muligt. Sine steder lyder det himmelsk – med helvede lige på den anden side. /jkc

Kid Koala, søndag kl. 18, Cosmopol

Canadieren Eric San er multikunstner og forfatter til flere tegneserier. Men når han laver musik, kalder han sig Kid Koala og fremkalder sit fascinerende musikalske univers ved at bruge DJ-pultens pladespillere som et instrument. /rix

Calexico, søndag kl. 20.30, Odeon

Joey Burns og John Convertino skriver sange, som rejser sig i støvet fra grænsen mellem USA og Mexico. Mariachi-horn og Ennio Morricone-stemninger foldes ind i ofte strålende melodier, og på sidste års »Algiers« er toner fra Cuba og Haiti også kommet til. Med succes. /jkc

Miguel, søndag kl. 20.30, Arena

Der bliver med garanti varmt under Arena-teltdugen, når den selvsikre flødetenor Miguel lægger vejen forbi søndag aften. Med sine sexfikserede tekster er Miguel klart den mest lumre i kuldet af nye navne, der de senere år har pustet fornyet liv i amerikansk R&B. /micg

Kraftwerk, søndag kl. 22, Orange

Tyskernes betydning for elektronisk musik kan ikke overvurderes. De var det første band, som udelukkende benyttede elektroniske instrumenter, men de har lykkeligvis ikke kun historisk betydning. Rent kunstnerisk er deres udgivelser således stadig givende i al deres syntetiske stramhed. /jkc

Sådan følger du Berlingske på Roskilde Festival:

Spotify: Find anmeldernes playlister her
Twitter:
Berlingskes Roskilde-hold er samlet her
Instagram
: Følg musikredaktør Lars Rix, fotograf Kasper Palsnov og de andre på Berlingske. Hashtag dine billeder #rfberlingske og vind premium-abonnement til Spotify.
Web
: Gå ikke glip af noget - gør b.dk/roskilde til en genvej på din smartphone