Anmeldere gør nar af Bille August

»Lammende kedelig.« Verdenskendte Bille Augusts filmatisering af »Nattog til Lissabon« får verbale hug ved Berlinalen.

Bille August i Berlin for at præsentere sin seneste film. AFP PHOTO / JOHANNES EISELE Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHANNES EISELE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bille August får ikke just en varm modtagelse efter de første visninger på filmfestivalen i Berlin af hans filmatisering af Pascal Merciers schweiziske bestseller »Nattog til Lissabon«. The Hollywood Reporter synes ligefrem at nyde at gøre nar af filmen, selv om anmelderen dog også pointerer, at den filosofiske og snakkesalige roman er vanskelig som forlæg.

»Hver afdeling af den lammende kedelige »Nattog til Lissabon« er en sovevogn,« skriver bladets anmelder David Rooney, der kalder Bille Augusts instruktion for »en vedholdende afvisning af fantasi og stil«.Anmelderen betegner filmen som en »europudding«, som er den nedsættende betegnelse for europæiske film fra 1990erne, der blev finansieret af producenter i flere europæiske lande og derfor blev et usammenhængende miskmask af skuespillere og filmfolk af forskellig nationalitet.

Filmens centrale skuespiller, Jeremy Irons, bliver ligeledes ålet for at have ladet sig overtale til rollen som den stive engelsklærer Raimund, der hopper på nattoget under inspiration fra en filosofisk bog, der bliver glemt af en mystisk kvinde.»Veteranen Bille August (...) hænger fast i en fortællemåde, som tiden er løbet fra,« skriver The Hollywood Reporter, der også kritiserer filmens kameraføring og klichéfyldte underlægningsmusik, der »skal skjule den manglende dramatiske puls«.

Lyspunkt

Som eneste lyspunkt fremhæver bladet filmens kostumer og baggrundsmiljøer som flotte, mens anmelderen beskylder de øvrige skuespillere – navne som Jack Huston, Martina Gedeck, Tom Courtenay, August Diehl, Bruno Ganz, Lena Olin, Christopher Lee og Charlotte Rampling – for at »spille som om de var med i forskellige film« .

Lidt venligere er filmsitet film.coms Stephanie Zacharek, der dog også understreger det politisk-filosofiske romanforlægs ubrugelighed som filmmateriale.»Merciers roman er en af den slags idéfyldte bøger, der ikke lader sig indfange på film,« skriver Stephanie Zacharek, der positivt fremhæver Jeremy Irons skuespil, særligt sammen med skuespillerinden Martina Gedeck.»Her taler de to karakterer som virkelige mennesker og ikke som talerør for politiske teorier,« skriver Stephanie Zacharek.

Uden for konkurrence

»Nattog til Lissabon« er en af de store titler på dette års Berlinale, men deltager ikke i konkurrencen om festivalens vigtigste pris, Guldbjørnen. Filmen har været under udvikling i seks år, og dens liv begyndte, da filmens producent, Peter Reichenbach, læste romanen, der er blevet solgt i 1,8 millioner eksemplarer bare i den tysktalende del af verden.

Romanens store popularitet har allerede sikret filmen et stort salg over hele verden, selv om The Hollywood Reporter mener, at dens tiltrækningskraft vil være størst i bogens hjemland, Schweiz.Bille August har med filmen fastslået sit renommé som en instruktør, der gerne tager fat på tidens romanbestsellere. I et tidligere interview med netop The Hollywood Reporter forklarede han, at han savner tilstrækkelig dybde i manuskripter, der er skrevet uden romanforlæg.»Jeg kan lide at filmatisere bøger, fordi andre allerede har tænkt store tanker,« sagde han til bladet.»Nattog til Lissabon« har endnu ikke fået fastsat en dansk premieredato.