Anmeldelse: Velspillende Sidse Babett i utrolig flot »The Duke of Burgundy«

Ny film med Sidse Babett Knudsen i hovedrollen har lidt svært ved at nå ned til kærligheden under afhængigheden, men den er velspillet og utrolig flot.

PR-foto Fold sammen

Cynthia (Sidse Babett Knudsen) er midt i 40’erne og det meste af hendes hverdag, går tilsyneladende ud på at dominere Evelyn (Chiara D’Anna), der er mindst ti år yngre. Evelyn gør rent, hænger undertøj op og ordrerne gives i en fast og myndig tone uden det mindste blink i Cynthias øjne. Dominansen har klare seksuelle undertoner.

De to kvinder lever nemlig som par meget lukket om dem selv. Når de altså ikke lige tager ud for at høre foredrag om sommerfugle, natsværmere og jordkrebs. Det foregår i forsamlinger af andre kvinder, der alle taler engelsk med et virvar af ubestemmelige slaviske accenter. »The Duke of Burgundy«s verden er skabt i hovedet på en instruktør og en manuskriptforfatter. Den findes ikke i virkeligheden. Miljøet i Peter Stricklands film kunne ligne en kvindelig udgave af »The Wicker Man«. Mystisk, rugende og med en udpræget fornemmelse af, at der er andet og mere under overfladen end Cynthias dominans af Evelyn. For hvad sker der, når den dominerende viser svaghedstegn og hvem styrer i virkeligheden hvem?

Vi befinder os i en verden flot filmet i bredformat, hvor replikkerne afleveres monotont og temperamentsløst. Sidste Babett Knudsen bliver først sat til at smile forsigtigt en halv time inde i filmen. »The Duke of Burgundy« er ultraforfinet fortalt, og de små nuancer i fortællingen ligger i skuespillernes ansigter. Med rollen som statsminister Birgitte Nyborg i »Broen« i den ene ende af spekteret og rollen som dominatrix i »The Duke of Burgundy« burde det være indlysende for Europas castere, at Sidse Babett Knudsen er i stand til at spille et bredt repertoire. Hun ikke alene dominerer sin medspiller i filmens handling, men hun overskygger hende også, når det gælder talent. Babett Knudsen står da også allerede øverst på rollelisten i denne smalle og smagfulde film.

Hvad: »The Duke of Burgundy«
Hvem: Instruktør: Peter Strickland. Medvirkende: Sidse Babett Knudsen, Chiara D’Anna
Hvor: Premiere i København, Aarhus, Aalborg, Kolding