Anmeldelse: Nye portrætter af kronprinsparret er klassiske - og lidt kedelige

Kronprinsparret er portrætteret klassisk og konventionelt af fotografen Marco Grob på en ny udstilling, hvor Det Nationalhistoriske Museum viser hans fotografier af internationalt kendte personligheder.

Den schweizisk-amerikanske fotograf Marco Grob har fotograferet en lang række af verdens mest fremtrædende statsoverhoveder, politikere, musikere og sportsstjerner. Fra den 26. august bliver hans billeder udstillet på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg. Marco Gros havde torsdag fornøjelsen at vise Kronprinsesse Mary portrætterne Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson

Den schweiziskfødte fotograf Marco Grobs billeder af kronprinsparret indskriver sig i en meget lang tradition for fyrsteportrætter.

Det var de rige og mægtige fra kirken og fra de europæiske kongehuse, der havde magten og midlerne til at lade sig portrættere og derved indgå i historien. I sagens natur forherligede malerne deres modeller, for de og deres ligemænd var kunder, og meningen med billederne var at sende signaler indadtil og udadtil om for eksempel fyrstens magt og anseelse. Af samme grund var mange af monarkerne også afbilledet siddende på en hest som en romersk imperator. Hyppigt blev de gengivet med mange symboler på deres rolle.

Fremkomsten af fotografiet demokratiserede i princippet portrætkunsten men ændrede ikke alverden på hverken måden at portrættere på eller den omstændighed, at for eksempel de kendte styrkede deres brand ved at blive fotograferet af kendte fotografer. Model og portrættør løftede gensidigt hinandens anseelse, og det gælder også de portrætter, Marco Glob har taget, og som indgår i hans nye udstilling af internationalt kendte – for eksempel Hillary Clinton og Donald Trump – der åbner fredag på Det National­historiske Museum på Frederiksborg Slot

(Artiklen fortsætter under billedet)

Kronprinsesse Mary – som Marco Grob ser hende. Billedet indgår i en udstilling på Det Nationalhistoriske Museum, der åbner fredag og kan opleves til 31. december. Fold sammen
Læs mere

Klassisk positur

Moderne tider har ændret den måde, de kongelige lader sig portrættere på. Det er derfor, for eksempel et fotografi fra 1948 af kong Frederik med bar overkrop og tatoveringer kunne vække så stor opsigt.

Fra det er der et meget langt spring til Marco Grobs portrætter af Kronprinsparret, men han har løst en opgave. Grobs ligner klassiske fyrsteportrætter. Kronprinsessen er eksempelvis fotograferet fra siden i en positur, der er meget udbredt i portrætmaleriet, og Kronprinsen er foreviget i helfigur på Amalienborg Slot, hvor han bor og – nok så afgørende – engang skal indtage pladsen som monark. Begge er gengivet med forskellige symboler – som diadem og ordener – på deres royale værdighed. Portrætterne udstråler, at det er to mennesker med en særlig skæbne.

»Adel forpligter,« hedder en ældre talemåde. Kronprinsen er født til en dag at blive konge. Kronprinsessen påtog sig rollen, da hun valgte sin mand og valgte Danmark. Det er den skæbne, Marco Grob har valgt at forpligte sig til at skildre med sine royale portrætter, som derfor har en værdig, klassisk, konventionel – og lidt kedelig – karakter.

Kronprins Frederik portrætteret af den kendte fotograf Marco Grob. Fold sammen
Læs mere