Anmeldelse: Langtfra alle ideer bliver forløst i »Suite of Touch«

Camilla Stages »Suite of Touch« med dansere i aldersklassen 40+ har gode idéer, der dog langtfra alle bliver forløst i koreografien.

Foto: Thomas Petri Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For et par måneder siden kunne man på festivalen CPH Stage opleve den 52-årige Camilla Stage som både danser og koreograf i »The I Koncept« med dansekollektivet DanceForce40+, hvor alle danserne har passeret de 40 år.

Nu er Camilla Stage tilbage som koreograf og iscenesætter af sin egen nye danse- og musikforestilling »Suite of Touch«, hvor seks af de syv dansere er gengangere fra »The I Koncept«, og alle syv er i aldersklassen 40+.

Med på scenen i Dansehallerne er foruden danserne også en baroktrio (Mogens Rasmussen på viola da gamba, Dohyo Sol på theorbe og Babett Hartmann på cembalo), der smukt spiller op med Marin Marais’ suite i a-mol suppleret med anden fin barokmusik af bl.a. Monsieur de Sainte-Colombe.

Som titlen »Suite of Touch« antyder, handler forestillingen om at berøre og blive berørt såvel fysisk som følelsesmæssigt. Og den fysiske berøring gælder ikke kun danser til danser, men enkelte gange også danser til publikum, der sidder placeret i en stor ring rundt om scenegulvet.

Se også: Kendisser til premiere på »The Sound of Music«

Meget sanseligt bevæger de helt hvidklædte dansere sig i starten rundt i rummet adskilt fra hinanden med lukkede øjne og åbne hænder. Med armene i ring begynder de at omkranse hinandens kroppe og lemmer, inden de fortsætter i sekvenser med tættere berøringer, grupperinger, løft og kluddermoragtige kropsforviklinger.

Ligesom musikkens kontrasterende satser skifter dansens stemninger, hvilket dog dramaturgisk flere gange giver dansen både meget bratte og umotiverede følelsesmæssige overgange. Og pludselig gråd, skælven og rysten i kroppen virker lige lovlig manieret.

Her er dog velfungerende indslag, når danserne går i dialog med barokmusikken i skulpturelle positurer og klassiske attituder, og fint benyttes musikkens energi og rytme i en ekstatisk sekvens, hvor de syv dansere på række efter hinanden presser kroppe og underliv tæt mod hinanden.

Men flere gange føles det som om, koreografien mister dialogen med musikken, og i de mere frit legende bevægelsessekvenser får forestillingen lidt for meget af det workshop-præg, der kendetegnede »The I Koncept«.

Der er dog absolut noget livsbekræftende i at se, at karrieren for de ekspressive dansere ikke behøver at slutte ved de 40 år. Og som publikum bliver man ikke mindst berørt af at se skønne Tomomi Yamauchi og Jean-Hugues Miredin i deres smidige og udtryksfulde bevægelser.

Hvad: »Suite of Touch«
Hvem: Idé og iscenesættelse: Camilla Stage. Koreografi: Camilla Stage og dansere. Musik: Marais, Sainte-Colombe m.fl.
Hvor: Dansehallerne
Hvornår: Sidste dag 4. oktober.