Amerikansk designmagasin håner Kluges royale portræt

Den danske kongefamilie er kommet til at ligne en klan af sadister og djævlebørn på Thomas Kluges portræt, mener webmagasinet Co.Designs kunstanmelder.

Maleren Thomas Kluge afslørede forleden sit store familieportræt af den kongelige familie på Amalienborg. Foto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Den danske maler Thomas Kluges familieportræt af Dronning Margrethe og den øvrige danske kongefamilie bliver nådesløst hudflettet af kunstanmelderen John Brownlee i det seneste nummer af webmagasinet Co.Design, der er en webudgave af det anerkendte designblad Fast Company, der er udkommet siden 1995.

»Et uforklarligt uhyggeligt portræt, der fremstiller kongefamilien som en klan af sadister, transvestitter og ondskabsfulde grisemennesker, hvis afskyelige fornikering har skabt en race af Damien-agtige afkom,« skriver John Brownlee med henvisning til drengen Damien i gyserfilmen »Tegnet«.

I anmeldelsen undrer han sig over, at maleren har brugt fire år på at skabe billedet, og at det netop er dette portræt, der i de næste hundreder af år skal udødeliggøre den danske kongefamilie. Han noterer sig på kongefamiliens hjemmesiden, at kongefamilien havde bestilt et maleri, der er i stil med Laurits Tuxens berømte maleri af Christian IX og Dronning Louise, men sammenligner Kluges billede med forsiden af en andenrangs gyserroman.

Derefter gennemgår han portrættets enkelte personer i meget lidt flatterende vendinger. Han mener, at Kluge fremstiller Prins Henrik som havde han et herpessår, og at Prinsesse Isabella synes at halshugge sin dukke. Prins Nikolaj og Prins Felix synes, ifølge Brownlee, at være ved at forberede en blodig tronovertagelse, men tronarvingen selv Prins Christian er blevet malet som en »tusind år gammel satanisk dværg«.

I Danmark har Thomas Kluges maleri også skabt debat, da det blev afsløret den 15. november. I Berlingske interviewede kunstanmelder Torben Weirup maleren, der beskrev, hvordan han med billedet ønskede diskutere kongefamiliens fremtidige rolle.

Torben Weirup beskriver selv hvordan placeringen af prins Christian i billedets forgrund synes gøre ham til repræsentant for den fjerne fremtid: “endnu uvidende om hvordan det er at være kongelig – og man fristes til at foreslå det arme barn at tage valgsproget: Folkets forventninger – min byrde.”

CODESIGN: Læs artiklen her.