Amanda Knox snart ti år efter

»Amanda Knox« fortæller historien om Amanda Knox og hendes italienske kæreste Raffaelle, som både dømmes og frikendes to gange for mordet på Meredith Kercher.

De to instruktører Rod Blackhurst & Brian McGinn har interviewet Amanda, Raffaelle og den italienske anklager Mignini og tabloidjournalisten Nick Pisa om sagens indhold. Fold sammen
Læs mere
Foto: Netflix

Sagen om mordet på den engelske studerende Meredith Kercher i den italienske by Perugia i 2007 havde alt, når det gælder fascination. En myrdet kvinde med halsen skåret over. En veninde med sin kæreste i nærheden og en skummel fjerdemand i huset. Det eneste, sagen ikke havde, da den var forbi, var en gerningsmand- eller kvinde. På papiret i det mindste.

Den amerikanske roommate Amanda Knox og hendes italienske kæreste Raffaelle blev dømt for mordet ikke mindre end to gange på kraftige indicier og DNA-spor og frikendt to gange, primært fordi DNA-sporene i sidste ende blev vurderet for tynde. Og fjerdemanden står i dag så småt klar til prøveløsladelse efter en dom på 16 år for medvirken til mord.

I »Amanda Knox«, produceret af danske Mette Heide for Netflix, forsøger to amerikanske instruktører at rulle sagen tilbage, og de har dygtigt fået Amanda, Raffaelle og den italienske anklager Mignini og tabloidjournalisten Nick Pisa til at lade sig interviewe grundigt i en gyser om sagens indhold, men også med et bredere kig på folkestemningen i Perugia, politiets relativt hastige fremfærd for at finde en skyldig, mediernes rolle og hvad de anklagede tænkte undervejs.

Anklageren hæfter sig ved indicier, der peger på Amanda Knox og som han siger: »Lyst er i centrum for alle kriminelle handlinger«.

Imod at det skulle være Amanda Knox peger det tynde DNA-materiale og det faktum, at ingen af de tre anklagede nogensinde for alvor pegede på hinanden undervejs i sagen, selv de blev kontant afhørt.

Spekulationer

Mit samlede indtryk er, at medierne klarer frisag, og politiet nok har været lidt provins-kluntede i sit arbejde. Fascinationen samler sig derefter om Amanda og Raffaelle, der kun havde kendt hinanden fem dage før mordet. Hvad skal man lægge i hans rolige og sympatiske adfærd eller i hendes umodne og ikke synligt empatiske opførsel dengang og hendes vindikative tone nu?

Det aner jeg vitterligt ikke. Måske er der bare mord, som ikke juridisk set kan opklares, fordi beviserne ikke er stærke nok. Måske må vi ty til den ultimative dom i himlen, som anklageren antyder.

Ét sted går »Amanda Knox« galt i byen, og det er, når filmmagerne lader Knox selv spekulere i, hvordan almindelige mennesker ser hende.

»Enten er jeg psykopat i fåreklæder eller også er jeg Jer!« Og mere spekulativt vås af samme skuffe. Det minder på rygradsrislende vis, om dengang O. J. Simpson skrev en bog om, hvordan han ville have myrdet sin kone – hvis han altså havde gjort det.

Hvad: »Amanda Knox«

Instruktør: Rod Blackhurst & Brian McGinn.

Medvirkende: Amanda Knox, Raffaelle Sollecito, Giuliano Mignini, Nick Pisa.

Hvor: Premiere på Netflix i dag.