Alt for (de dumme) damer

Damebladsdebatten raser: Gør kvindemagasinerne læserne dummere, eller er de et hyggeligt frikvater?

Foto: Uffe Weng
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dameblade gør dig dummere.

Ikkenikkenej – de er bare et frikvarter.

Efter et indlæg i Berlingske af Maria Arndt om dameblade er der gang i debatten.

Der er groft sagt to standpunkter:

Dameblade gør dig dummere (og Euroman er det eneste danske blad, der er værd at læse)

Dameblade er hyggelige (og læs noget andet, hvis du vil være klogere).Journaliststuderende Maria Arndt startede debatten om dameblade, som hun kalder ’direkte fordummende. Hun mener, at de svigter deres kvindelige læsere:

- Magasiner er et vigtigt kulturelt indspark i samfundet. Derfor skal de danske kvindemagasiner også turde tegne egne linjer skarpere op. Magasinerne har et ansvar for at skabe grobund for en identitetsskabelse for kvinder, der tør lære noget, når de læser et magasin målrettet deres køn. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at alle magasiner skal være »et frikvarter for den travle kvinde«. Og at det frikvarter består af slankekure og catwalk.

Men det er slet ikke damebladenes rolle, mener redaktionschef på Elle Marie Louise Wedel Bruun, der svarer Arndt:

- Faktum er, at jeg er decideret træt af at høre på fordomsfulde danske kvinder, som tror, at al identitet befinder sig mellem ørerne, og at man for at udtrykke det er nødt til at klæde sig i sæk og aske og med uvasket hår. At enhver medsøster, der går bare det mindste op i sit udseende og sin fremtræden, pr. definition er mindre begavet, skriver hun.

Maria Arndt ønsker sig f.eks. artikler om den nye IMF-chef Christine Lagarde, men det afviser Marie Louise Wedel Bruun:

- Du nævner selv IMF-chefen Christine Lagarde som eksempel på en stilig, begavet kvinde. Hvor tror du, hun får sin inspiration fra - sin avis eller sit modemagasin?

Og Arndt?

Jamen hun afslører i kommentarsporet på b.dk, at hun slet ikke læser dameblade selv.


 
 Det gør B.dks blogger Anne Sophia Hermansen til gengæld, og hun savner en kvindelig udgave af bladet Euroman, der beskæftiger sig med andet og mere end mode:

- Mens Euroman hver måned stiller sangvinske, men intelligente spørgsmål til skuespillere, direktører, forfattere etc. under overskriften: ”Det har jeg lært” (blandt andet bliver de spurgt: ”hvad er det vigtigste, livet har lært dig?”, ”hvad bør enhver mand vide om kvinder?”, ”hvilken dyd er den mest overvurderede?” og ”hvad er dit overlevelsestrick?”), har damebladene en klumme om et nuttet optrin i børnehaven eller en hel side dedikeret ”mine sko”. Man kan grine eller græde efter temperament, men horisontudvidende – næppe! skriver hun i sin blog.

Hermansen mener, at problemet blandt andet er, at damebladene endnu ikke har opdaget, at verden ikke længere, som før finanskrisen, handler om materielle værdier. I stedet efterspørger læserne substans, erfaring, viden, mener hun.