»Alle andre må knokle med billige krimier og folkekomedier«

Filminstruktør Anders Rønnow Klarlund retter en hård kritik mod de danske filmproducenter og distributører, der ifølge instruktøren svigter de kunstneriske film.

Filminstruktør Anders Rønnow Klarlund anklager filmbranchen for at have svigtet det kunstneriske sigte. Foto: Jeppe Carlsen Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Carlsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den 41-årige filminstruktør Anders Rønnow Klarlund har valgt at afslutte sin karriere med den eksperimentelle spillefilm The Secret Society of Fine Arts.

Det skyldes en generel misfornøjelse med både hans filmselskab Zentropa og den danske filmbranche som sådan. I et længere essay i filmmagasinet Ekko kritiserer han Zentropa-direktør Peter Aalbæk Jensen for at svigte filmselskabets kunstneriske idealer, samtidig med at han siger, at den danske filmstøtteordning bliver misbrugt til at forgylde nogle få direktørers lommer.

- Det kan ikke være statens opgave at hjælpe nogle få filmproducenter med at blive hovedrige, siger Anders Rønnow Klarlund til Berlingske.

Instruktørens kritik mod Zentropa hænger sammen med det aktiesalg til firmaets egne medarbejdere, heriblandt manuskriptforfatterne og instruktørerne, som Zentropa iværksatte i 2006 for at forbedre firmaets økonomi.

Anders Rønnow Klarlund investerede selv 300.000 kroner i Zentropa i en forventning om at firmaet fortsatte ville støtte særligt kunstneriske film. Peter Aalbæk Jensen lovede nemlig, at der ville blive oprettet en såkaldt »Brilleabefond«, der specifikt skulle finansiere mindre kommercielle film.

Det løfte blev ikke indfriet, siger Anders Rønnow Klarlund. Tværtimod solgte Zentropas ledere helt ud af deres idealer, da de lod Nordisk Film overtage aktiemajoriteten i selskabet, og siden har Zentropa forsøgt at få sine kunstnere til at tænke kommercielt, i et forsøg på at få aktierne til atter at stige, siger instruktøren.

- Zentropa blev skabt som et kunstnerisk modsvar til Nordisk Film. Men i dag er der kun Lars von Trier, der får lov til at være kunstner ved at rette sit kamera mod sine skuespilleres genitalier, mens alle andre kan få lov at knokle med at lave billige krimier og folkekomedier. Men det var ikke derfor, jeg begyndte med at lave film, og derfor siger jeg nu stop, siger Anders Rønnow Klarlund til Berlingske.

Kritikken er dog i ligeså høj grad rettet mod filmbranchen som sådan, som han mener, er blevet reduceret til at være »underleverandør til landets slikfabrikanter«, og som sammen med et fejlbehæftet filmstøttesystem har ødelagt mulighederne for at lave kunstneriske film, der udvikler filmsproget.

- Biograferne lever af at sælge popcorn og slik, og det siger sig selv hvilke film de vil have, siger Anders Rønnow Klarlund.

Der bliver stadig givet støtte til kunstneriske film - i fagsproget kaldes de art house film - men fordi produktionsstøtten ikke bliver fulgt op med adækvat støtte til distribution og markedsføring får filmene aldrig et større publikum, siger han, der dog heller ikke mener, at man skal stirre sig blind på publikumstal.

- For mig skal film være nyskabende, og man skal have råd og plads til at fejle. Man skal have råd til at have mindre publikum, hvis det er det der skal til for at lave film, der er grænsesøgende, siger Anders Rønnow.

Instruktørens film kan ses i aften i Grand, men udkommer tillige på DVD sammen med det seneste nummer af filmbladet Ekko. Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Zentropa-direktør Peter Aalbæk Jensen på kritikken fra Anders Rønnow Klarlund.