Allan Olsen: »Jeg har kun én karriere«

Allan Olsen forkastede en færdig biografi om ham for i stedet at skrive historien selv. Forfatteren til den oprindelige biografi er skuffet, men forstår på en måde godt Olsen.

Allan Olsen. Foto: Linda Kastrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For et par måneder siden tegnede alt til, at en biografi om Allan Olsen var lige på trapperne. Forfatteren til den, journalisten Dan Philipsen – der har skrevet bøger om bl.a. speedwaykøreren Ole Olsen og håndboldspilleren Anja Andersen – havde efter langt over 100 timers interview med centrale kilder og et halvt års arbejde afleveret sit færdige manuskript.

Men så sagde hovedpersonen, den 59-årige sanger og sangskriver, pludselig stop.

»Jeg syntes ikke, jeg kunne genkende tingene i det, der har syet det her menneske,« som Allan Olsen udtrykker det.

»Manuskriptet var faktisk fint, men det manglede noget meget vigtigt, nemlig en slags tredje dimension, som er svær for en udefrakommende at få med. Hvis du skal skrive en biografi om en skotøjshandlerfamilie eller en sportsmand, så er det måske ikke et problem, men når en biografi, der består af ord og sætninger, handler om en mand, som lever af at lave ord og sætninger, er det vigtigt, at de ord og sætninger afspejler hans produktion. Det må være den eneste grund til, at man skal beskæftige sig med mig frem for enhver anden 59-årig.«

Projektet havde flyttet sig i forhold til den oprindelige idé, forklarer han.

»Krønikeformen, hvor man spejler min produktion i den tid, jeg har levet i, syntes jeg var ret spændende. Men manuskriptet afspejlede det ikke tilstrækkeligt.«

Eftersom bogen allerede var programsat og solgt til boghandlerne, havde Allan Olsen kun 14 dage til at skrive sin egen version. Efter eget udsagn uden at bruge det oprindelige manuskript.

»Skulle jeg skrive det her, kunne det ikke nytte noget, at jeg lænede mig op ad en anden mands værk. Så ville jeg være blevet skizofren.«

I dag foreligger resultatet, »Tilfældigt strejfet«, som erindringsbogen, der favner de første 20 år af Allan Olsens liv, hedder.

Den indre ringmur

På spørgsmålet om, hvordan han har det med, at Dan Philipsen har brugt et halvt år på at skrive en bog, som ender med ikke at blive til noget, svarer Allan Olsen: »I et skabende menneske er der en indre ringmur, og inden for den, er der et stof, som man skal dø for at beskytte og for ikke at forplumre og prostituere. Når nogen går ind og piller ved det, kan man ikke sige, at der er nogle, det er synd for. Jeg har kun én karriere, jeg skal beskytte, og det er min egen.«

Dan Philipsen, der er håndboldredaktør på TV 2, er ked af, at biografien kuldsejlede.

»Det her var det vigtigste i min karriere, og derfor er jeg selvfølgelig enormt trist over, at det ender sådan. Men det handler ikke om min forfængelighed, det handler om, hvad der er den bedste bog. Indholdsmæssigt er Allan Olsens bog den bedste. Jeg synes, min egen var bedre skrevet, for Allan er ikke forfatter, og det kan man godt se, men det er en glimrende bog, fordi vi kommer dybere ned i ham. Det har jeg stor respekt for. At det er vigtigt for ham ikke at gå på kompromis på nogen områder. Men undervejs i processen, hvor han forelsker sig i sin egen version og ikke længere kan bruge min, synes jeg godt, jeg kunne have fortjent lidt mere respekt.«

Længere ind i sagen vil Dan Philipsen ikke gå.

 

Han står ikke som medforfatter og har ingen rettigheder til bogen. Hverken Dan Philipsen eller forlaget vil fortælle, hvordan han er blevet aflønnet for sit arbejde, men der er indgået en aftale. Kim Hundevadt, forlagschef på Politikens Forlag, der udgiver bogen, henviser til bogens forord, hvor Allan Olsen lægger forløbet frem. Som han ser det, er sagen ikke så speciel endda.

»Det er nogle meget langvarige og ofte også krævende processer, fordi det er folks liv, det handler om. De fleste har kun en eller to erindringsbøger i sig, så det er klart, at det er noget, folk bliver dybt engagerede i. Så det er ikke usædvanligt, at projekter ændrer sig undervejs og forskyder sig i forhold til forfattere, medforfattere og ghostwritere.« Allan Olsen skriver allerede på opfølgeren til »Tilfældigt strejfet«.