Alice i Eventyrland: Teatermagi for fuld udblæsning

Med 86 medvirkende på scenen og 183 fantasifulde kostumer er »Alice i Eventyrland« Den Kongelige Ballets hidtil største opsætning. Berlingske var med bag scenen før lørdagens premiere på årets juleballet.

Den irske scenograf Bob Crowley har skabt både kostumer og scenografi til »Alice i Eventyrland« – hvor han med en kombination af gammeldags rekvisitter og videoprojektioner visualiserer Alices rejse ned gennem kaninhullet og hendes forvandling fra lillebitte til kæmpestor – og tilbage igen. Her Caroline Baldwin som Alice. Fold sammen
Læs mere

Det bliver et overdådigt udstyrsstykke, når Den Kongelige Ballet lørdag aften lader tæppet gå for årets store juleforestilling, den engelske koreograf Christopher Wheeldons helaftensballet »Alice i Eventyrland«, baseret på Lewis Carolls ikoniske børnebog fra 1865.

Den Røde Dronning – her i Astrid Elbos skikkelse – bliver skubbet rundt i sin gigantiske kjole af fire statister klædt som røde soldater. »Heldigvis har jeg en kjole på inden under, jeg kan danse i,« ler hun. En af statisterne er Nicolas Wollesen, der er uddannet skuespiller, men ikke bleg for et bijob ved balletten. »Det er en kæmpe oplevelse at være med i det her magiske maskinrum,« siger han. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

Ikke færre end 183 fantasifulde kostumer er på scenen under hver forestilling, og med hele 86 medvirkende pr. aften – 70 dansere, 10 balletbørn fra Det Kongelige Teaters Balletskole og seks statister – er »Alice i Eventyrland« Den Kongelige Ballets største opsætning nogensinde.

Et hold på i alt 24 sminkører og frisører – 12 pr. forestilling – sørger for at forvandle danserne til Den Hvide Kanin, Den Røde Dronning, Hattemageren, Hertuginden, Kålormen og alle de andre fantasifulde karakterer. Dertil kommer et utal af rekvisitter – blandt meget andet et te-stel i overstørrelse, vandrende træer, gigantiske spillekort, en kat i mange dele og en enorm skarpretterøkse – der bidrager til at levendegøre den groteske drømmeverden, Alice uforvarende lander i, da hun følger Den Hvide Kanin ned i kaninhullet.

Caroline Baldwin som Alice og Ulrik Birkkjær som Hjerter Knægt i kærlig dans omgivet af Eventyrlandets magiske blomsterAlice i eventyrland, Kongelige Ballet gamle scene, b Lørdag Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN.

Irske Bob Crowley har skabt den eventyrlige scenografi, mens engelske Joby Talbot har komponeret musik med tydelig inspiration fra filmens verden. Og det har været nødvendigt at udvide Gamle Scenes orkestergrav med flere meter for at få plads til en usædvanligt stor slagtøjssektion, der er leveringsdygtig i alskens spøjse lyde.

Berlingske var med bag scenen under én af de sidste prøver inden aftenens premiere.

»Alice i Eventyrland« spiller på Det Kongelige Teater, Gamle Scene, 3. december-6. januar.

Det tager over en time for maskør Nina Brødegaard Resch at gøre Astrid Elbo klar til rollen som den blodtørstige Hjerter Dame – også kaldet Den Røde Dronning med mottoet »Af med hovedet!«. Især kræver det både lim og mange hårnåle at få parykken til at sidde ordentligt fast, så den ikke falder af under dansen. Fold sammen
Læs mere

Solodanser Gregory Dwean i gang med forvandlingen til Den Gale Hattemager i »Alice i Eventyrland« - en rolle, der af mange forbindes med Johnny Depp i Tim Burtons film. »Jeg synes faktisk, jeg kommer til at ligene Johnny Depp i det her kostume - sådan ser jeg slet ikke ud normalt,« ler han.  Fold sammen
Læs mere

Ni aspiranter fra Det Kongelige Teaters balletskole lægger ben til kålormen, en af forestillingens mange særprægede skabninger. Fold sammen
Læs mere