Aldrig har så mange besøgt Det Kongelige Teater: » Vi skal smide vores gamle selvforståelse væk«

Mere end 800.000 besøgte nationalscenen i 2017. Det er ny rekord. Men kerneaktiviteterne er en underskudsforretning, siger teaterchef Morten Hesseldahl.

»For at kunne lave f.eks. opera og ballet må vi have en mæcen. Det kan ikke løftes igennem på markedsvilkår. Det er helt håbløst, helt utænkeligt, så her må staten træde til,« siger Det Kongelige teaters chef, Morten Hesseldahl. Billedet viser en kostumeprøve på »Nøddeknækkere« på Det Kongelige Teaters Gamle Scene. Foto: Niels Ahlmann Olesen. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Over 800.000 besøgte Det Kongelige Teater sidste år. Det er det største antal i teatrets historie. Het præcis var der i 2017 806.465, der, som det hedder, »fandt vej til nationalscenens huse, forestillinger og arrangementer«. I 2016 var det 755.722.

»Vi er meget tilfredse med resultatet. Det flotte besøgstal peger på, at Det Kongelige Teaters arbejde med at gøre teatret relevant for stadig flere er lykkedes,« siger teaterchef Morten Hesseldahl, der også glæder sig over, at Det Kongelige Teaters hjemmeside i 2017 havde 1,6 mio. unikke besøgende, en stigning på 11 procent i forhold til 2016.

Samtidig følger mere end 90.000 brugere teatrets sociale medier, hvilket har ført til en stigning i antallet af videovisninger, der nu ses næsten fem millioner gange årligt, og hos Det Kongelige Teater glæder man sig også over, at 92.000 publikummer sidste år så den store, folkelige udendørsforestilling »Røde Orm« ved Moesgaard i Aarhus. Forestillingen blev samtidig anslaget til et flerårigt samarbejde med både Aarhus og Lyngby om årlige udendørsforestillinger på skift mellem de to kommuner.

Men er der fremgang over hele linjen - inklusive »kerneakviteterne« opera, teater, ballet og kapelkoncerter - eller er det kun de store, folkelige brag, der trækker?

»Vi mangler stadig fintællingen, men det tyder på, at alle kunstarter går frem i forhold til tidligere år,« siger Morten Hesseldahl. Han siger samtidig, at hele pointen er, at ting som »Røde orm«, samarbejdet med musicalteatret Frederica Teater om musicals, »Dirty Dancing« på Gamle Scene og den slags er med til at skabe en generelt større interesse for Det Kongelige Teater.

»Hvis du har set »Klokkeren fra Notre Dame«, er det måske ikke længere helt uoverskueligt at købe en billet til »Tryllefløjten«. Hvis du hører Diana Krall eller Bob Dylan på Det Kongelige Teater, føler du måske, at det også er et sted for dig. At det også har ret til at være her og ikke nødvendigvis skal omgøres til motorveje og hofteoperationer«.

Morten Hesseldahl understreger i anledning af de nye tal, at en forestilling som »Røde Orm, der blev set af 92.000 mennesker, ikke tog penge fra »kerneaktiviterne«. Med en blanding af fondsstøtte og billetindtægter var det en forestilling, der ifølge teaterchefen »mere end hvilede i sig selv« økonomisk.

»Så det er fedt, at vi nu har lavet en seksårig aftale med Aarhus og Lyngby om på skift at præsentere store udendørsforestillinger a la »Røde Orm«,« siger teaterchefen, der ikke lægger skjul på, at hvad kerneaktiviteterne angår, er der tale om en underskudsforretning.

»For at kunne lave f.eks. opera og ballet, må vi have en mæcen. Det kan ikke løftes igennem på markedsvilkår. Det er helt håbløst, helt utænkeligt, så her må staten træde til. Pointen er så, at hvis mange mennesker synes, at nationalscenen siger dem noget, at den bidrager med noget positivt, så vil de måske også stemme på politikere, der synes det samme.«

Der skal med andre ord være både folkelig og politisk opbakning til Det Kongelige Teater, ellers går det ikke, og det er noget, man skal være meget opmærksom på, siger Morten Hesseldahl.

»Tidligere var der mange, der synes, at Det Kongelige Teater skulle være der, selv om de ikke selv kom der. Sådan tænker folk ikke længere. Derfor skal vi smide vores gamle selvforståelse væk.«

Morten Hesseldahl siger videre, at det stadig er de ældre teatergængere, der trækker det tunge læs, ikke mindst de voksne kvinder, men at det ikke betyder, at man ikke skal gøre noget for de unge. Han peger i den forbindelse på, at teatret har introduceret »KGL 18«, som giver alle unge på 18 år 500 kr. til forestillinger på teatret.

»Interessen har været massiv, og knap 10 procent af årgangen har allerede taget tilbuddet til sig,« siger Morten Hesseldahl.
Det tegner godt for fremtiden«.