Alban Lendorf runder 30. »Han er let at forelske sig i på scenen«

Alban Lendorf har haft en kometkarriere på Det Kongelige Teater, og 25 år gammel blev han solodanser ved American Ballet Theatre, noget af det højeste, man som dansk danser kan opnå.

Alban Lendorf er en af de største stjerner, Den Kongelige Ballet har fostret i mange år. Men på toppen af sin karriere blev han ramt af skader. Her er han i træningssalen i 2016. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Balletmester Nikolaj Hübbe har kaldt ham det største talent i dansk ballet de seneste 50 år. Kollegaen Susanne Grinder kalder ham en »glad drengerøv« og en fantastisk dansepartner, der hviler i sig selv trods sin stjernestatus.

Heller ikke Berlingskes mangeårige balletanmelder, Vibeke Wern, er karrig med roserne til solodanser Alban Lendorf, som fylder 30 år 7. september.

»Han har en fantastisk karisma på scenen og en meget stor musikalitet, der gør ham i stand til at skabe en karakter – som f.eks. Armand i »Kameliadamen«, der nok er et af mine yndlingspartier med ham,« siger hun. »Teknisk er han meget klar, tydelig og præcis i sine positioner og sine kropslinjer. Han var også en fantastisk springer, da han var på sit højeste. Og så er han bare et meget sødt og rart menneske.«

Vibeke Wern, balletanmelder

»Han har en fantastisk karisma på scenen og en meget stor musikalitet«


De fleste store balletstjerner har danset, siden de var helt små. Det har Alban Lendorf ikke. Han spillede klaver – og fodbold. Det var først som 12-årig, da hans mor overtalte ham til at melde sig til et gratis begynderkursus på Det Kongelige Teaters balletskole, at han fik smag for dansen.

Så blev han til gengæld fuldstændig bidt – af kropsligheden i dansen, af glæden ved at bruge sin krop helt og fuldt, også selv om det var lidt pinligt at træne sammen med en masse små piger, der kun var halvt så gamle som han selv, men meget dygtigere.

Men Albans læringskurve var stejl, og snart var han bedre end alle sine jævnaldrende. Som 16-årig blev han aspirant ved Den Kongelige Ballet, og da han var 21, udnævnte balletmester Nikolaj Hübbe ham til solodanser.

De følgende år var Alban Lendorf et af Den Kongelige Ballets allerstærkeste kort med hovedroller i en række af de største balletter. Fra Gennaro i »Napoli« til prinsen i »Svanesøen« og selvfølgelig Armand i »Kameliadamen«.

Alban Lendorf og Susanne Grinder i »Kameliadamen« på Det Kongelige Teater i i 2012. Fold sammen
Læs mere
Foto: Costin Radu.

Her dannede han par med Susanne Grinder, og det er en tid, hun tænker tilbage på med stor glæde.

»Som kollega er Alban altid totalt nede på jorden. Han har ikke brug for, at noget skal være for højtideligt. Han er bare en glad dreng, som elsker en god fadøl efter forestillingen. Men når han er i faget, er han helt vildt fokuseret og dedikerer sig utroligt meget til sin rolle,« siger hun.

»Som partner er han bundstabil rent teknisk, så man kan føle sig meget, meget fri, når man danser med Alban. Han redder hvad som helst, hvis noget skulle gå galt. Men han er også en god skuespiller. Han fik skabt en fantastisk figur som Armand. Han har en ro i sig, som han også tager med i sine roller – det var ikke svært at blive forelsket i ham på scenen.«

Susanne Grinder, tidligere solodanser ved Den Kongelige Ballet

»Som kollega er Alban altid totalt nede på jorden. Han har ikke brug for, at noget skal være for højtideligt «


Med tiden fik Alban Lendorf stadigt flere tilbud om at gæstedanse på udenlandske scener, og i 2015, efter at han havde været på besøg som først prinsen i »Tornerose« og året efter som Basilio i »Don Quixote«, fik han tilbudt stillingen som solodanser ved American Ballet Theatre i New York. Noget af det højeste, man som dansk danser kan opnå.

Men karrieren kom aldrig rigtigt i gang i New York. Skader har holdt Alban Lendorf af scenen i lange perioder de seneste fire år, hvor han bl.a. har gennemgået flere knæoperationer.

Lige nu ser det dog ud til at lysne. I sommer har han været hjemme i Danmark og haft hovedrollen i Bellevue Teatrets anmelderroste »Danish Design«. Og han forventer at være med på holdet, når American Ballet Theatre tager på turné i efteråret.

»Jeg håber sådan, at han kan få nogle gode år nu,« siger Susanne Grinder. »Han stod på toppen af en af de største karrierer, og så måtte han sætte den på pause på grund af skader. Det har været et tab for balletverdenen. Men hvis bare fysikken kommer i orden, er jeg sikker på, at han har psyken til at komme tilbage.«

Alban Lendorf i træningssalen på Det Kongelige Teater 2016. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.