Afslapning og kedsomhed er luksusvarer: »Det er altid en luksus, når andre ikke kan finde ud af det«

Danskerne er vilde med afslappende oplevelser, og udbuddet af unikke og ekstreme afstresningsformer er stadigt stigende. For vi vil gerne beriges og transformeres til en bedre version af os selv.

Afslapning er en luksus, fordi det ikke er alle forundt, mener fremtidsforsker Liselotte Lyngsø. Berlingskes journalist Maise Njor besøger i en artikelserie tre steder med ren afslapning som formål. Her prøver kun kræfter med andedrætsteknikken »rebirthing.« Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Det kan være en svær øvelse at slappe af og kede sig som moderne menneske. Telefonen larmer hidsigt, mailindbakken bugner med ulæste mails, og der er altid et eller andet på telefonen, der kræver ens opmærksomhed. Med andre ord er mobilen en slyngel, der stjæler din opmærksomhed og forhindrer dig i at slappe af.

Men for hver tendens er der en modtendens, og det gør sig også gældende i dette tilfælde. Vi er nu ivrige efter afslappende oplevelser, og de kan ikke blive unikke og ekstreme nok. Og udvalget af afstressende oplevelser bliver kun større.

Vi tager på silent retreats, hvor al snak er bandlyst. I København er der netop åbnet en klinik med floatingterapi, Copenhagen Floating, hvor du flyder i saltholdigt vand, der skal give dig følelsen af vægtløshed, ved Mariager kan du bo i trætoppe, og folk valfarter til den mønske pendant til Caminoen med det oplagte navn Camønoen. Der står hele tiden nye wellness- og spafaciliteter klar, for det er tiltrængt, at dansken får lov til at slappe af. Og det gør vi da også i stigende grad.

Ifølge en undersøgelse fra Rockwool Fondens Forskningsenhed fra 2018 om danskernes fritid har danskerne fået flere af de dyrebare timer, hvor vi bare kobler fra. De 18 til 74-åriges gennemsnitlige fritidsforbrug er siden 2008 steget med knap tre timer om ugen.

Unikke og berigende oplevelser

Den tendens oplever man også hos HORESTA, branche- og arbejdsgiverforeningen for hotel-, restaurant og turisterhvervet. Direktør Katia K. Østergaard bemærker, at branchen for afslapning kun er i fremgang.

»Vi søger oplevelser, som er unikke, anderledes og berigende. Der er stort fokus på afslapning, afstresning, sundhed og velvære. Vi søger steder, hvor vi kan få fred og opnå  fuldstændig afslapning,« siger Katia K. Østergaard.

Og det mærker hun også på udbuddet af den slags oplevelser. De skal være mere unikke. For ifølge Katia K. Østergaard tager vi ikke længere til takke med en årlig ferierejse. Nu tager vi på flere kortere og spontane ture, og mange af de ture går til destinationer i Danmark. Siden 2014 er omsætningen på danske hoteller steget med knap 22 procent.

»Og det er primært båret af vækst fra danske forbrugere,« pointerer Katia K. Østergaard.

Tendensen bakkes op af den årlige undersøgelse »Sådan rejser danskerne« fra Epinion. Den viser, at afslappende oplevelser spiller en større eller mindre rolle på udenlandsrejser, mens det samme tal er 65 procent for rejser i Danmark. Og når danskerne rejser i Danmark, er naturoplevelser eftertragtede: fire ud af fem danskere er på naturoplevelser, når de rejser her til lands.

Liselotte Lyngsø, fremtidsforsker

»»Afslapning og kedsomhed er ikke alle forundt. Det er altid en luksus, når andre ikke kan finde ud af det.««


Ferie i protest med hverdagen

Liselotte Lyngsø, fremtidsforsker ved Future Navigator, bemærker ligeledes, at vi danskere efterspørger afslapning. Især når vi holder ferie.

»Ligesom vi længe har vi været politiske forbrugere, er der også meget identitet forbundet med, hvordan vi holder ferie. Det fortæller historier om os selv. I en lang periode har vi set mere eller mindre identiske ud, når vi holder ferie, men nu er der enormt meget stillingtagen til, hvorfor vi holder den ferie, vi gør. Man skal nærmest kunne svare på et spørgsmål om, hvad den skal gøre ved dig,« siger Liselotte Lyngsø.

Hun pointerer, at det nu er vigtigere, at vores ferier flytter os og transformerer os.

»Vi holder altid ferie i protest mod vores hverdag. Vores hverdag indeholder rigtig meget skærmtid, og vi skal hele tiden være på. Vi vil fyldes med meningsfulde ting. Vi er oppe i toppen af Maslows behovspyramide med selvaktualisering. Alt, hvor du mærker noget med din krop, er populært. Det handler ikke om at se topseværdigheder,« siger hun.

Afslapning og kedsomhed er ifølge Liselotte Lyngsø luksusvarer:

»Afslapning og kedsomhed er ikke alle forundt. Det er altid en luksus, når andre ikke kan finde ud af det.«